Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

fråga om instagram användning

bonespwr
Medlem

Registrerad: 2010-02-21

fråga om instagram användning

Det är så att jag har undrat en sak den senaste tiden. Jag följer en person som haft sitt instagram konto offentlig, med följer menar jag inte följer på riktigt utan är inne och kollar då och då utan att skicka förfrågan att följa. Nu helt plötsligt har personens konto blivit privat. Undrar nu om hen kunde se att jag varit inne och kollat hens konto regelbundet? blir nojig och tror att det är därför som hen gjort sitt konto privat sad

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Re: fråga om instagram användning

Hahaha nej nej, du kan ta det lugnt smile. Att göra sitt konto privat är ett sätt att få folk att följa en, de vet oftast att folk kollar igenom deras profil (inte vem som kollar) och gör den privat så man måste följa han/hon.

Jag har inga drömmar, endast mål.

bonespwr
Medlem

Registrerad: 2010-02-21

är det säkert? tongue så när det står "x antal visningar" under en bild, så kan inte personen i fråga se exakt vilka som sett bilden?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Det finns ju appar som påstår att de kan tala om vilka som kollat på ens bilder, men huruvida det verkligen är riktiga uppgifter eller bara påhittat vet jag inte. Vissa påstår att det absolut finns appar som gör detta, medan andra påstår att Instagram inte lagrar sådana uppgifter alternativt inte säljer den vidare till någon tredje part och då är det svårt att veta var deras uppgifter skulle komma ifrån.

De jag har pratat med som gjort sina konton privata har antingen fått någon läskig person efter sig och väljer därför att göra sitt konto privat för att få koll på vilka som följer, alternativt har de av någon anledning förändrat vad de lägger ut och förändrar inställningarna därefter. När jag började gymnasiet träffade jag inte mina högstadiekompisar fem gånger i veckan längre och då kändes det mer relevant att lägga upp mer privat information på Instagram och därför tog jag beslutet att göra mitt konto privat. Det skulle inte förvåna mig om personen du tänker på har gjort något liknande. Du kan nog ta det lugnt!

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

bonespwr skrev:

är det säkert? tongue så när det står "x antal visningar" under en bild, så kan inte personen i fråga se exakt vilka som sett bilden?

Det brukar stå x antal visningar på videos, och ja då kommer ditt namn komma upp. Men om personen har mycket följare tror jag inte hen bryr sig smile .

Jag har inga drömmar, endast mål.

Divergent
Medlem

Registrerad: 2015-07-14

Faabz skrev:

bonespwr skrev:

Det brukar stå x antal visningar på videos, och ja då kommer ditt namn komma upp. Men om personen har mycket följare tror jag inte hen bryr sig smile .

Fast namnen visas väl inte? Alötså om jag kollar på någons video så kommer inte mitt namn upp där. Har för mig att man bara kan se antal visningar och inte vilka som har koölat på videon

Jonto
Medlem

Registrerad: 2010-10-06

Det är nog inte så troligt. En person gör nog inte sitt konto privat för att en specifik person kollat på det, skulle så vara fallet vore det effektivare att blocka denna personer. Ställer mig dock tveksam till om det verkligen går att få ut information om vem som tittat på bilderna, åtminstone inte utan tillgång till specifika tjänster. Anledningen till att folk gör sitt konto privat är väl för att de i allmänhet vill ha kontroll över vilka som får följa dem.

Och vad spelar det för roll? Du har inte gjort något fel. Är kontot öppet får ju vem som helst kika runt på bilderna, då får man skylla sig själv att man inte har privat konto.

Sidfot