Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Gymnasiearbete liv i rymden -atmosfär
- shotiwho
- Medlem
- Registrerad: 2016-03-28
Gymnasiearbete liv i rymden -atmosfär
Hej!
På flashback tipsade någon att man kunde till sitt gymnasiearbete skulle kunna testa hur växter växer i olika atmosfärer ex som i Mars med mycket koldioxid och då göra ett arbete om liv i rymden. Jag undrar då hur man skulle kunna göra ett sånt arbete. Går det ens? I skolan gjorde vi en liknade labb där vi testade hur krasseväxter växte vid ex olika salthalter och använde bl.a. NaCl i vatten, är det på samma sätt man gör med ex metan, H2, N2 och helium.
- SeriousSquid
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-17
Re: Gymnasiearbete liv i rymden -atmosfär
Det kan vara lite svårt att reglera men kan absolut lägga 2 dagar på konceptdesign och sedan avgöra.
Utmaningen här är att atmosfärssimulation är en tekniskt mer komplicerat än att bara göra tillsatser till vatten så det kräver ett att du har lite byggvana eller intresse och förmodligen en del om än inte orimligt mycket pengar för inneslutning även om koldioxid är billigt.
Specifikt för Mars och andra små planeter är även att atmosfärstrycket är lågt, 0,6% av jordens atmosfär. Detta är möjligt att realisera med en vacuumpump men vid detta tyck kokar vatten vid 0 grader celsius så växtliv blir automatiskt omöjligt. Tryckets inverkan på tilväxt är en en någorlunda okonventionell parameter men kräver tt man bygger något form av reglerbart trycksystem vilket går att göra men projektet skulle isf centrera kring det teknika projektet.
Bara koldioxidshaltens inverkan på tillväxt ensamt är dock lite för konventionellt. Det är redan implementerat i växthus även om det går att fokusera bar på det så skulle det då vara lämpligt med en genomgående litteraturstudie utöver experiment med kolsyrat vatten och koldioxidstillsatser till atmosfär som vid normalt lufttryck kan göras i en burk. Co2 sensor kan behöva inhandlas/låna.
Men det är bara sånt här man får fundera på i förplanering ochsedan får man överge det om det inte verkar passa.
Senast redigerat av SeriousSquid (2016-06-21 13:37)
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."
- shotiwho
- Medlem
Tack för svar!
Hur svårt är arbetet med vaccumpumpen och bygget med det reglerbara trycksystemet. Är den ens på gymnasienivå, jag går i natur så jag är inte van med bygge alls men tråkigt nog tycker jag att nästan allt i skolan är ointressant speciellt ämnen i naturlinjen som jag går i och det enda jag intresserar mig i är såna här ämnen som rymden. Därför vill jag helst inte lägga ett år på att skriva om något jag inte tycker om.
Har du också någon idé om hur dyrt detta arbete kan bli? I min skola är det så att några elever har fått stipendier på ca 1000-10000 kr så jag kanske kan söka ett sådant.
- SeriousSquid
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-17
Jag vet inte. Även om jag vill betona att bygga saker är kul och att ha ett projekt där ma n bygger och mäter saker är bra så är nackdelen med tryckreglering att det inte går att återanvända till något och att lägga mer än 1000 spänn på något man inte kommer använda ett år senare är onödigt. Riktig vacuumitrustning kostar flera tusen om än nog under 10 och det jag tänkte här var att man kan bygga något lågfunktionellt av att DIY invertera en elektriskt däckpump för typ 300kr men sen låter det rätt jobbigt att ha något som drar rätt mkt ström och kanske går sönder rullandes i den tid som det tar att studera växttillväxt och har ingen aning hur det skulle kombineras med CO2 aspekten då det blir ett kontinuerligt flöde ut och in ur behållaren så gasblandningen är svår eller oekonomisk att reglera.
Vacuumexperiment med andra teman är rimligare.
Men som sagt poängen här är att fundera, googla på lösningar och kostnadsbilder, förkasta vissa ideer och behålla andra.
Men börja med att göra en lista över rymdgrejer där detta är en av den så kmr du nog fram till ngt som kan vara kul.
Ngt jag funderat på att bygga och som tydligen är rätt enkellt är en bubbelkammare för registrering av jonierande strålning som kosmisk strålning. Kan googla "Peltier bubble chamber" för exempel även om mam skulle behöva komma på vad man gör kring det då för att bara bygga är inte ett helt projekt. Peltierceller kan man få för 15 spänn från Kina om man är villig att vänta 30 dagar.
Bara mätningsprojekt för solsystemet är inte helt triviala. Bara att ge skalor för avstånd mellan himlakroppar är rätt svårt egentligen. Att uppskatta månens storlek är tex svårare än en tror.
Rømers observationer av Jupiters månar för att avgöra ljusets hasighet kanske i grova drag är möjligt att replikera om man hae ett helt års datainsamling på sig.
Dessa saker kräver dock nog att man kan låna ett teleskop och har möjligheten att bila bort från stans ljusföroreningar flera helger.
osv osv
Skriver på mobil med dåliga inställningar för spell check så stavningen är rätt slarvig
Senast redigerat av SeriousSquid (2016-06-21 15:11)
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."
- Ingemar
- Medlem
- Registrerad: 2013-11-14
Min pappa tillverkade bilrutor i egen fabrik när jag var liten. Den i särklass dyraste delen i fabriken var autoklaven som hade vakuum i sig för rutlimningen.
Om du skall imitera andra planeters atmosfär behöver du inte vakuum eftersom atmosfären i sig inte skulle finnas om det var ett vakuum där. Däremot måste du byta ut gaserna i atmosfären till mer passande.
Vad det gäller stipendier får du söka dig till intressenter kring endera rymdforskning eller agrikultur. Jag kände en gång en kvinna som forskade på hur ärtplantor klarade olika halter av strålning. Hon fick anslag från FOA...
Senast redigerat av Ingemar (2016-06-22 00:29)
Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan
- shotiwho
- Medlem
Återigen tack för svaren!
Jag hittade detta, vet inte riktigt om det verkligen kan fungera då det låter mycket enklare än att ha en vacuumpump etc.
http://www.thenakedscientists.com/HTML/ … n/1000083/