Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Lära sig franska och engelska
- Khudermosavi
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-18
Lära sig franska och engelska
Hej!
Jag börjar gymnasiet efter sommaren och har tänkt läsa samhällsvetenskapliga programmet. Jag är hyfsat duktig på alla SO ämnen att jag skulle kunna få A i alla prov utan att plugga. Situationen är ungefär detsamma gällande matematik och NO.
Problemet som uppstår är att jag är hyfsat dålig när det kommer till franska och engelska samt att jag har fått dåliga resultat i dessa ämnen från grundskolan. Naturligtvis är mitt mål då att satsa allt på dessa två ämnen då övrigt är enkelt - målet är A.
1. Hur ska jag lära mig franska från grunden på bästa vis?
2. Hur ska jag förbättra mig på engelska på snabbaste vis?
3. Hur brukar Idrott, filosofi och psykologilektionerna se ut?
Tråd flyttad från Övriga ämnen till Gymnasiet av moderator. /statement
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
Re: Lära sig franska och engelska
Engelska: Hur bra är du idag? Vad tycker du är lätt respektive svårt? Formell engelska är viktigt, det är bra att träna på. Läs många olika böcker, titta på engelska filmer/youtubeklipp och skriv alltid upp de ord du inte kan och träna på dem.
- sprite111
- Medlem
- Registrerad: 2011-02-08
Hitta något engelskt spel du kan spela(helst något online spel där du måste läsa och skriva engelska för att kunna spela).
Annars engelsktalande filmer med svensk undertext (även engelsk undertext så ser du hur ord stavas). Eelluuxx gav bra råd annars.
Kolla om du kan hitta instruktionsfilmer på youtube. T.ex. ngn som förklarar skillnaden mellan, the, these, those, them osv. Går att lära sig massa från youtube faktiskt. Se om du kan hitta engelska kurser där eller ngn stanns på nätet. Sök English courses.
Här är något kanske, sökte på "English courses" på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=IeaadwctbD4 (Beginner Levels - Lesson 1: Nice To Meet You!)
EDIT: Såg nu att du var "hyfsat dålig" på engelska... Hon verkar ha kurser på lite högre nivå ser det ut som, du kanske ska hoppa till de om du känner dig bekväm med beginner level.
I övrigt gäller allt ovan fortfarande
Lycka till med lärandet!
Senast redigerat av sprite111 (2016-06-20 03:10)
Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
sprite111 skrev:
T.ex. ngn som förklarar skillnaden mellan, the, these, those, them osv.
I second this. På samma spår: Troligen kan du redan detta, men ifall du inte kan det, passa på att lära dig skillnaden mellan your/you're there/their/they're lose/loose och liknande. Det är egentligen inte speciellt svårt att lära sig men det ser oerhört konstigt och slarvigt ut om du använder fel ord.
- Khudermosavi
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-18
Eelluuxx skrev:
Engelska: Hur bra är du idag?
Hade jag fått bedöma mig som hade jag sagt någonstans mellan D och C.
sprite111 skrev:
Lycka till med lärandet!
Tack!
motorväg skrev:
<3