Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A] ekvation

a15i16
Medlem

Registrerad: 2016-04-16

[MA 1/A] ekvation

Hej
Hur räknar jag ut kVadraroten ur utan räknare, ska lösa denna ekvationen; 2x^3 =25 utan räknare?

Mvh
Lina

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [MA 1/A] ekvation

Knepigt men inte omöjligt. Om vi delar med 2 får vi att x^3=12.5. Vad är tredje roten ur 12.5? Inget vackert... men vi kan få ett fint exakt värde på det. Vi kallar det 125/10 och tar tredje roten ur båda led så får vi att

LaTeX ekvation

Tredje roten ur 125 har ett urläckert jättefint värde, så beräkna täljaren. Sen kan du använda potensreglerna för att dela upp nämnaren så att en viss potens av täljaren också finns i nämnaren:

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation

så att din ekvation blir

LaTeX ekvation

och med hjälp av potensreglerna slutligen få det exakta svaret

LaTeX ekvation

Bra att du börjat använda ^ för dina exponenter! wink

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

a15i16
Medlem

Tack!

motorväg
Medlem

Jag märkte nu att jag bara på ett ganska krångligt sätt skrivit att

LaTeX ekvation

så tja... smile

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

a15i16
Medlem

Jo men jag ville ändå veta hur jag ska räkna ut det så det var bra smile

motorväg
Medlem

Det kan skrivas mycket enklare dock.

LaTeX ekvation

Jag bara inbillade mig att man kunde få ett mer förenklat svar än så, men jag åstadkom väl motsatsen wink

Inga PM, tack.

Sidfot