Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Flera avbrutna kurser - möjligt att fixa betygen innan studenten?

Flera avbrutna kurser - möjligt att fixa betygen innan studenten?

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Flera avbrutna kurser - möjligt att fixa betygen innan studenten?

Hej,

Under det andra året på gymnasiet så hamnade jag i en väldigt djup depression som nästan slutade med att jag tog mitt liv. Min depression var tung för mig och mycket i mitt liv gick dåligt, speciellt skolan. Jag tappade allt i skolan. Från att vara väldigt duktig i skolan till att knappt klara skolan. Idag mår jag bättre men nu när sommarlovet är här så får jag mycket ångest för de F jag fått. Jag vet att jag får skylla mig själv men jag har insett att skolan är väldigt viktig och jag vill därför göra ett försök i att fixa mina betyg. Jag har tre kurser som är avbrutna, dessa är fysik 2, kemi 2 och samhällskunskap 1. Kurserna slutar i HT 2016. Jag undrar ifall jag kan hoppa på dessa kurser och göra de nationella proven och få betyg i dessa kurser?

Senast redigerat av parabel (2016-06-12 08:10)

nv/nv

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Re: Flera avbrutna kurser - möjligt att fixa betygen innan studenten?

parabel skrev:

Hej,

Under det andra året på gymnasiet så hamnade jag i en väldigt djup depression som nästan slutade med att jag tog mitt liv. Min depression var tung för mig och mycket i mitt liv gick dåligt, speciellt skolan. Jag tappade allt i skolan. Från att vara väldigt duktig i skolan till att knappt klara skolan. Idag mår jag bättre men nu när sommarlovet är här så får jag mycket ångest för de F jag fått. Jag vet att jag får skylla mig själv men jag har insett att skolan är väldigt viktig och jag vill därför göra ett försök i att fixa mina betyg. Jag har tre kurser som är avbrutna, dessa är fysik 2, kemi 2 och samhällskunskap 1. Kurserna slutar i HT 2016. Jag undrar ifall jag kan hoppa på dessa kurser och göra de nationella proven och få betyg i dessa kurser?

Det går alltid att tenta av kurser, men jag tycker inte du borde göra det. Speciellt inte kemi 2, det är en svår kurs. Men det finns folk på min skola som har tagit "ett fjärde år", då tar de studenten precis som alla andra men kommer tillbaka nästa år lite då och då för att läsa klart några kurser.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Om du pluggar nu på sommarlovet, Kan du ju säkert tenta av kursena. Du får snacka med ämnesansvariga i respektive kurs. Kanske skicka ett mail och se om du får svar!

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Prata med din studievägledare. Det är deras jobb att hjälpa till att organisera sånt här. Även om skolan nu stängt för undervisning kanske studievägledarna fortfarande är tillgängliga för den typen av vägledning då lärare och resten inte tar generell semester än på någrs veckor.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-06-12 12:30)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

• Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » Flera avbrutna kurser - möjligt att fixa betygen innan studenten?

Sidfot