Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E]Räkna ut koefficienterna vid polynomdivision

adira
Medlem

Registrerad: 2016-06-07

[MA 5/E]Räkna ut koefficienterna vid polynomdivision

Osäker på om det här hör till MA 5 eller högskolematte, men jag provar här:

Jag har ett polynom q(x)=x^17 - kx^15 + (k-2)x^10 + 2x+ k^2  -2  som divideras med (x-1). Då får man resttermen r(x)=3. Frågan är vilka värden på k som gäller.

Genom att sätta q(x)=k(x)(x-1) + 3, där k(x) alltså är kvoten, och sedan sätta in x=1 så att (x-1)=0 så får jag till slut (k^2 + 1 = 3) ----> (k^2 = 2) ----> (k = √2)

Har dock ingen aning om jag tänkt rätt här, och som frågan är ställd verkar det som att det ska finnas fler än ett värde på k.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: [MA 5/E]Räkna ut koefficienterna vid polynomdivision

Ser rimligt ut tycker jag. LaTeX ekvation är också en lösning till LaTeX ekvation så det hade du missat men resten ser som sagt rimligt ut.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Men du har räknat fel när du satte in x=1.

adira
Medlem

Registrerad: 2016-06-07

Ja, det var ett slarvfel av mig. Det ska bli (k^2-1=3), inte (k^2+1=3) som jag skrev innan. Då blir k^2=4 ---> k1=2, k2=-2.
Tack för upplysningen. Det är det här som är så bra med forum, även om man tänkt rätt så har man missat någon såndär liten detalj, men det kommer fram om någon annan prövar ens uträkning.

Sidfot