Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY] Beräkning av arean under x-axeln.

''
Medlem

Registrerad: 2015-06-04

[GY] Beräkning av arean under x-axeln.

Hur beräknar jag den grå arean nedan? Har problem med den biten som finns under x - axeln. Ska jag dela upp integralen i två delar? Jag vet att arean är symmetrisk och att det går att beräkna halvan ovanför och bara multiplicera med 2 men vill inte göra på det viset då jag vill lära mig att beräkna areor som finns under x - axeln.

http://i.imgur.com/JAcLcPp.jpg

cos
skär x - axeln i LaTeX ekvation
sin skär x - axeln i LaTeX ekvation

linjera skär varandra i

LaTeX ekvation

https://www.wolframalpha.com/

wolfram

jag skrev:

Please help

Senast redigerat av '' (2016-06-08 08:26)

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [GY] Beräkning av arean under x-axeln.

När du beräknar arean mellan två kurvor behöver du inte bry dig om huruvida de ligger över eller under x-axeln, utan bara vilken som ligger överst. Arean får du som
LaTeX ekvation
om f>g.

Eftersom du redan hittat skärningspunkterna är det bara att sätta in dem som ändpunkter och integrera.

Som parentes kan nämnas att om du tar beloppet av integranden behöver du inte bry dig om vilken funktion som är störst heller:

A=LaTeX ekvation

Senast redigerat av haraldfreij (2016-06-08 08:37)

''
Medlem

haraldfreij skrev:

...

Så jag sätter bara in LaTeX ekvation och LaTeX ekvation och beräknar integralen?

Senast redigerat av '' (2016-06-08 08:46)

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Precis.

''
Medlem

Tack för hjälpen!

Sidfot