Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Stör mig på stavfel :/
- bonzoleum
- Medlem
- Registrerad: 2016-06-06
Stör mig på stavfel :/
https://gyazo.com/e15f91d077e9e579d214cfd147d68318
grudskole /
Tråd flyttad från Övriga ämnen till Om.Pluggakuten.se av moderator. /statement
- Luft
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-18
Re: Stör mig på stavfel :/
Väl noterat
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.
- sprite111
- Medlem
- Registrerad: 2011-02-08
haha wtf hur länge har det varit så hahahah
Senast redigerat av sprite111 (2016-06-07 12:54)
Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann
- Luft
- Medlem
Enda sedan de stängde matematikforumet.. Venne när det var, men sen jag började här för 2 år sen har det väl stått så
- Peano
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-16
Här räknas väl bara talfel?
Man lär sig av sina misstag. Det gäller att göra så många som möjligt.
- Peano
- Medlem
Finns fler stavfel. Står "Formel area" på ett ställe tex.
- sprite111
- Medlem
- Registrerad: 2011-02-08
Har läst den raden flera gånger men aldrig sett felet.
Haha, sjukt hur man bara skippar alla stavfel. Lite som det testet där man skriver "till" två gånger (till till) men man uppfattar/läser bara ett "till".
Nu kan jag dock inte, inte se det.
Senast redigerat av sprite111 (2016-06-07 14:54)
Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann
- motorväg
- Medlem
- Registrerad: 2013-04-14
Luft skrev:
Enda sedan de stängde matematikforumet.. Venne när det var, men sen jag började här för 2 år sen har det väl stått så
Ända.
- Luft
- Medlem
Sluta blanda in rumpor i detta!
- bonzoleum
- Medlem
Perversa typ!
- bonzoleum
- Medlem
Ingen som tänker åtgärda detta ohyggliga problem..?!
Senast redigerat av bonzoleum (2016-06-09 14:45)
- Peano
- Medlem
"Formel area" är ett värre skrivfel i så fall.
- bonzoleum
- Medlem
Hur tycker du det bör skrivas?
- Peano
- Medlem
På svenska skriver vi "formelarea". "Formel area" betyder inte något på något språk.
- bonzoleum
- Medlem
Länka vart det står?
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Peano skrev:
På svenska skriver vi "formelarea". "Formel area" betyder inte något på något språk.
Jag fattar inte ordet 'formelarea' heller. :p Kan du använda det i en mening?
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- Peano
- Medlem
bonzoleum skrev:
Länka vart det står?
- Peano
- Medlem
Russell skrev:
Peano skrev:
Huruvida ord eller språk generellt är begripligt eller inte är en helt annan fråga än huruvida ord eller språk är formellt korrekt. Man kan skriva formellt korrekt svenska som är helt obegriplig eller innehållslöst. Det går även att skriva formellt inkorrekt svenska men som ändå är fullt begriplig. Denna tråd handlar om ett sådant fel. Det vi pratar om nu är formella fel i språket. Om "formellarea" är ett bra ord för att beskriva det man vill beskriva kan man ju diskutera, men det är odiskutabelt att det är ett formellt helt korrekt ord på svenska. Och det är det vi pratar om nu.
Eller är det så att du förstår vad "Formel area" betyder men tycker att "formelarea" är förvirrande? Den ståndpunkten förstår jag inte alls.
- AbelTesfayeXOXO
- Medlem
- Registrerad: 2015-10-25
hahahahahah ni är för roliga
- Russell
- Moderator
Peano skrev:
Russell skrev:
Peano skrev:
Huruvida ord eller språk generellt är begripligt eller inte är en helt annan fråga än huruvida ord eller språk är formellt korrekt. Man kan skriva formellt korrekt svenska som är helt obegriplig eller innehållslöst. Det går även att skriva formellt inkorrekt svenska men som ändå är fullt begriplig. Denna tråd handlar om ett sådant fel. Det vi pratar om nu är formella fel i språket. Om "formellarea" är ett bra ord för att beskriva det man vill beskriva kan man ju diskutera, men det är odiskutabelt att det är ett formellt helt korrekt ord på svenska. Och det är det vi pratar om nu.
Visst är det skillnad på betydelse och form, men det var ju uttryckligen betydelsen du pratade om så det var den jag ifrågasatte.
Peano skrev:
Eller är det så att du förstår vad "Formel area" betyder men tycker att "formelarea" är förvirrande? Den ståndpunkten förstår jag inte alls.
Jag tror ärligt talat att jag lättare förstår 'formel area' än 'formelarea'. Det första låter som en sån där torr/minimalistisk kortform av 'formel för area'. Det är ju inte helt ovanligt att man låter prepositioner falla bort i vissa sammanhang, som att det kan stå "förbjudet beträda spårområdet" vid en järnväg eller att man på någon räkning från en verkstad skulle kunna se 'Avser: reparation bakljus'. Ordet 'formelarea' kan jag inte säga att jag förstår alls egentligen. Det ser ut att beteckna arean av en formel, dvs ytmått av ett abstrakt objekt, vilket gör det till ett sånt där nonsensuttryck som Chomskys 'colorless green ideas sleep furiously'.
- Peano
- Medlem
Russell skrev:
Visst är det skillnad på betydelse och form, men det var ju uttryckligen betydelsen du pratade om så det var den jag ifrågasatte.
Nej det är uttryckligen bara formella fel vi pratar om här, iaf innan du nu börjat prata semantik.
Russell skrev:
Jag tror ärligt talat att jag lättare förstår 'formel area' än 'formelarea'. Det första låter som en sån där torr/minimalistisk kortform av 'formel för area'. Det är ju inte helt ovanligt att man låter prepositioner falla bort i vissa sammanhang, som att det kan stå "förbjudet beträda spårområdet" vid en järnväg eller att man på någon räkning från en verkstad skulle kunna se 'Avser: reparation bakljus'. Ordet 'formelarea' kan jag inte säga att jag förstår alls egentligen. Det ser ut att beteckna arean av en formel, dvs ytmått av ett abstrakt objekt, vilket gör det till ett sånt där nonsensuttryck som Chomskys 'colorless green ideas sleep furiously'.
Nej, någon "formel för area" är ju verkligen inte det som avses här. Det som avses är snarare "formelfält" eller "fält för formler". Du visar tydligt hur förvirrande felstavningar kan vara, och att det i många fall inte finns en chans att förstå vad som menas med det felstavade ordet om man inte samtidigt har kontexten.
- Russell
- Moderator
Peano skrev:
Russell skrev:
Nej det är uttryckligen bara formella fel vi pratar om här, iaf innan du nu börjat prata semantik.
Så när du skrev så här (innan jag hade skrivit i tråden):
Peano skrev:
så handlade det inte om vad dessa uttryck betyder?
Peano skrev:
Russell skrev:
Nej, någon "formel för area" är ju verkligen inte det som avses här. Det som avses är snarare "formelfält" eller "fält för formler". Du visar tydligt hur förvirrande felstavningar kan vara, och att det i många fall inte finns en chans att förstå vad som menas med det felstavade ordet om man inte samtidigt har kontexten.
Jag trodde att du frågade om uttrycken generellt och inte hur de bäst förstås i just detta sammanhang.
- joculator
- Medlem
- Registrerad: 2012-09-12
'Formelarea' är inte så bra.
'Formelfält' är klart bättre.
'Formel area' är bara fel.
- Peano
- Medlem
joculator skrev:
'Formelarea' är inte så bra.
'Formelfält' är klart bättre.
'Formel area' är bara fel.
Exakt så. Formelarea är inte det bästa ordet att använda men det är åtminstone korrekt svenska.