Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] "cancellation identities" ?

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] "cancellation identities" ?

Tjena!

Har stött på denna typ av uppgift so gör mig sjukt förvirrad:

http://imgur.com/a/omCDC

Det är som att de substiterar (?) in ena variabeln i den andra. Men jag hänger inte alls med hur man ska göra...

vad är det för "steg" som genomförs?

Uppskattar hjälp!

Shawn

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [HSM] "cancellation identities" ?

Det är inga konstigheter. Är du med på att, per definition, LaTeX ekvation ?

Då är det inte svårare än att byta ut exponenten mot -2 eftersom ln x = -2 är givet.

Jämför följande:
Vad är x, givet att 2x = 4?
x = (2x)/2 = { byt ut 2x mot 4 eftersom det är givet } = 4/2 = 2.

Nothing else mathers

uppsalairaniern
Medlem

ahaaaaa... var inte medveten om definitionen. Men känns lite anti-klimax ifall svaret "bara" blir 1/e^2. För de frågar ju efter roten, och är detta då roten? När de sedan skriver "ange särskilt e^0 och ln 1" - vart i lösningen ska jag kolla då?

Yngve
Medlem

uppsalairaniern skrev:

ahaaaaa... var inte medveten om definitionen. Men känns lite anti-klimax ifall svaret "bara" blir 1/e^2. För de frågar ju efter roten, och är detta då roten?

Ja. Det behöver inte alltid vara svårt smile
Och ja, med "roten" menar de "lösningen till ekvationen".

uppsalairaniern skrev:

När de sedan skriver "ange särskilt e^0 och ln 1" - vart i lösningen ska jag kolla då?

Den delen av uppgiften handlar om att du ska skissa graferna och markera dessa värden. Gör det.

Nothing else mathers

uppsalairaniern
Medlem

Yngve skrev:

uppsalairaniern skrev:

ahaaaaa... var inte medveten om definitionen. Men känns lite anti-klimax ifall svaret "bara" blir 1/e^2. För de frågar ju efter roten, och är detta då roten?

Ja. Det behöver inte alltid vara svårt smile
Och ja, med "roten" menar de "lösningen till ekvationen".

uppsalairaniern skrev:

När de sedan skriver "ange särskilt e^0 och ln 1" - vart i lösningen ska jag kolla då?

Den delen av uppgiften handlar om att du ska skissa graferna och markera dessa värden. Gör det.

I see smile

Vet ju e^0 är ju 1 och ln 1 är 0. Bara markera ut detta i kordinatplanet där jag redan ritat ut ln x och e^x. Ska jag "bara" sätta ut de som prickar?

Yngve
Medlem

Just det. Det viktiga här är att du får en känsla för sambandet.

Nothing else mathers

Sidfot