Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A ]Matematik 5000 1b önskar hjälp kring problem med primatal

Dinosaouriedrottningen
Medlem

Registrerad: 2016-06-03

[MA 1/A ]Matematik 5000 1b önskar hjälp kring problem med primatal

Läser matematik 1b (matematik 5000) och har kommit till primtal.

Har en uppgift som jag inte riktigt förstår, lyder så här.

"Inför en temadag på en skola ska eleverna delas upp i grupper. Om eleverna  delas upp i par, så blir det en elev över. Likadant blir det om antalet elever i grupperna är 3,5 eller 7.
Antalet elever på skolan är mindre än 500. Vilket är antalet elever?"

Jag har tänkt att man kan dela med 3, 5 eller 7 men det gick inte.
Hur bör jag tänka för att till detta?

Senast redigerat av Dinosaouriedrottningen (2016-06-03 13:38)

Joodah
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [MA 1/A ]Matematik 5000 1b önskar hjälp kring problem med primatal

Hej!

Du vet att när man delar upp antalet elever i par blir det en elev över. Alltså när du delar totala antalet elever med 2 får du någon viss kvot (antalet par) och resten 1.

Samma sak gäller med grupperna om 3, 5 och 7 personer. Alltså exempelvis om vi delar upp eleverna i tre-grupper, så när du delar med 3 får du en viss kvot (antalet tre-grupper) och resen 1.

Du söker alltså ett tal som när du delar det med 2, 3, 5, eller 7 alltid ger resten 1.

Vilka tal (<500) är delbara med 2,3,5 och 7?

Vika tal (<500) ger då resten 1 när man delar dem med 2,3,5 eller 7?

Dinosaouriedrottningen
Medlem

Registrerad: 2016-06-03

Nu tror jag inte att jag förstår riktigt.
Hur sjutton räknar ut  tal som är mindre än <500 som är delbara med 2,3,5 och 7?
Tar väl lång tid.
Har rätt svar i facit men förstår inte hur jag ska räkna ut det på ett smidigt sätt.
Tack för ditt svar.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Om ett tal är delbart med två tal så är det också delbart ned produkten av de två talen.
Exempelvis om ett tal är delbart med 2 och 3 så måste det vara delbart med 6. Detta resultat kan du använda för att sålla ut de relevanta talen snabbare.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Sidfot