Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] limits and function

Milad Naderi
Medlem

Registrerad: 2013-01-28

[HSM] limits and function

21) lim x går mot 0  |x-2|/x-2 svaret är -1 . Varför enligt mig blir det ett och minus ett . Då det är ett absolut tecken . 22 ) samma tal fast här går x mot 2 här blir det två olika svar varför .

i doesn't  matter who we are . What matter is our plan

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Re: [HSM] limits and function

Första frågan är ju exakt samma som du fick besvarad i den här tråden och där verkade det som om du fattade varför det inte blir både 1 och -1. Vad är det du undrar som inte besvaras i den tråden?

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Milad Naderi
Medlem

Skillnaden mellan den första frågan och den andra frågan . Angående dem uppgiften vi talat om : Jag tror jag missuppfattat lite . De du menar är pga x>2  då den blir 1 och x<2 =-1  och lim går ju mot 0 så man väljer där x<2?

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

För alla tal a<0 så gäller att LaTeX ekvation och för alla tal a>0 så gäller att LaTeX ekvation (fundera gärna på varför, för det här är egentligen det enda man behöver förstå för att resten ska bli uppenbart).

För x=0 så är x-2<0 och alltså är LaTeX ekvation, och eftersom LaTeX ekvation så är LaTeX ekvation.

När x istället går mot 2 så är bråket inte definierat för x-värdet, så då gäller inte att LaTeX ekvation. Där får vi istället kolla på vad som händer när x närmar sig 2 från vänster och vad som händer när x närmar sig 2 från höger. I första fallet är x-2<0 så då är gränsvärdet -1 och i andra fallet är x-2>0 så då är gränsvärdet 1.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Milad Naderi
Medlem

Russell skrev:

För alla tal a<0 så gäller att LaTeX ekvation och för alla tal a>0 så gäller att LaTeX ekvation (fundera gärna på varför, för det här är egentligen det enda man behöver förstå för att resten ska bli uppenbart).

För x=0 så är x-2<0 och alltså är LaTeX ekvation, och eftersom LaTeX ekvation så är LaTeX ekvation.

När x istället går mot 2 så är bråket inte definierat för x-värdet, så då gäller inte att LaTeX ekvation. Där får vi istället kolla på vad som händer när x närmar sig 2 från vänster och vad som händer när x närmar sig 2 från höger. I första fallet är x-2<0 så då är gränsvärdet -1 och i andra fallet är x-2>0 så då är gränsvärdet 1.

Tack tror jag förstår det nu. Imorgon får jag se om jag lärt mig det abstrakt eller om jag fattat det hela smile

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Milad Naderi skrev:

21) lim x går mot 0  |x-2|/x-2 svaret är -1 . Varför enligt mig blir det ett och minus ett . Då det är ett absolut tecken . 22 ) samma tal fast här går x mot 2 här blir det två olika svar varför .

Uppgift 21.

LaTeX ekvation

Uppgift 22.

Metoden i Uppgift 21 förutsätter att både täljare och nämnare har gränsvärden och att nämnarens gränsvärde är skilt från 0; i Uppgift 22 är nämnarens gränsvärde 0, så en annan metod får användas.

Uttrycket LaTeX ekvation om LaTeX ekvation och uttrycket LaTeX ekvation om LaTeX ekvation; uttrycket är odefinierat då LaTeX ekvation.

Det betyder att höger-gränsvärdet

LaTeX ekvation

och vänster-gränsvärdet

LaTeX ekvation.

Eftersom höger-gränsvärdet och vänster-gränsvärdet är olika tal så existerar inte gränsvärdet

LaTeX ekvation.

Milad Naderi
Medlem

Tack måste kolla  på den ytterligare

Sidfot