Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF]Elektron i magnet och elektrisk fält

[HSF]Elektron i magnet och elektrisk fält

Firren95
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

[HSF]Elektron i magnet och elektrisk fält

Tjena! Här kommer en uppgift jag fastnat på! smile

En elektron med hastighet v=8.7*10⁴ î m/s passerar igenom ett område där det finns ett homogent magnetfält B=-0.70 k T. I området finns också ett homogent elektriskt fält. Vad är styrkan och riktningen på det elektriska fältet om elektronen rör sig igenom området utan att böjas av?

Det finns en formel som ser ut såhär: F = qvB, sen finns det också en annan som ser ut såhär: F = qE. Nu tänker jag att för att få fram E så ska man sätta ihop de två formlerna och lösa ut E vilket blir: E = vB. Det känns som att det var för lätt, har jag missat nåt eller räcker detta?

Tack för svar! smile

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [HSF]Elektron i magnet och elektrisk fält

Helt rätt, nu har du hittat styrkan. Vad är riktningen?

Firren95
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Re: [HSF]Elektron i magnet och elektrisk fält

Jag försökte göra med högerhandsregeln och fick fram att î x -k = -ĵ men är inte säker

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF]Elektron i magnet och elektrisk fält

Sidfot