Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Vad jag ska förvänta mig inför Kemi 2

[KE 2/B] Vad jag ska förvänta mig inför Kemi 2

GH
Medlem

Registrerad: 2016-04-20

[KE 2/B] Vad jag ska förvänta mig inför Kemi 2

Hej,

Efter sommarlovet kommer jag börja läsa kursen Kemi 2, så jag undrar vad som jag ska förvänta mig, är kursen svår/lätt (lättast är nog att jämföra den med Kemi 1) och vad som är lättast/svårast inom kursen.

Tack

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 2/B] Vad jag ska förvänta mig inför Kemi 2

Bläddra ner en bit i filen nedan tills du kommer till Kemi 2. Där står vad kursen innehåller och vad som förväntas av dig:

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1. … t/Kemi.pdf

Det jag tyckte var lite svårare då jag läste kemi 2 (eller kemi B som det hette då) var nog biokemin. Det är en väldigt stor del av kursen och handlar om reaktioner i kroppen, t ex hur mat transporteras från munnen, sönderdelas och sedan används för att utvinna energi. Det är som sagt ett väldigt brett område men är rätt kul ifall man gillar organisk kemi.

Den analytiska kemin kan i vissa fall vara svår att greppa. Ifall du gillar matte så kommer du troligtvis att gilla jämviktsläran. Bl a pq-formeln brukar dyka upp då och då inom det området.

Senast redigerat av Teraeagle (2016-06-01 22:05)

Kemiteknolog och metallurg

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Re: [KE 2/B] Vad jag ska förvänta mig inför Kemi 2

Det mest centrala är:

Jämvikter. Om du kommer ihåg "stökiometri" m=M*n och c=n/V osv.. så är det ungefär samma stuk. Om man är bra på stökiometri är man oftast bra på jämvikter då det är samma förståelse som krävs. (Man jobbar myckt i mol vid jämvikter).

Organisk kemi. Här lär du dig hur man namnger många kolväten samt lite om reaktionsmekanismer och vilka produkter som bildas om exempelvis ett kolväte reagerar med klor eller brom. (Namngivning är nog viktigast här). I regel är organiska kemin "medelsvår", reglerna är ganska lätta att följa för namngivning medan reaktionsmekanismer är lite klurigare.

Biokemi. Mer som biologi 1 och biologi 2. Med människokroppen och proteiner, gener o.s.v i fokus.

Analytisk kemi. Du kanske kommit i kontakt med det redan i kemi 1. Här är det lite stökiometri, men även analysmetoder samt hur man separerar olika ämnen och dylikt. I huvudsak ganska faktabaserat och lite förståelse bakom och lite matematik beroende på vilken bok du har.

Helhetsinttryck. 5/10 i svårighetsgrad och jag tyckte att kemi 1 var ungefär 7/10.

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Vad jag ska förvänta mig inför Kemi 2

Sidfot