Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 8] kolets kretslopp - kolväten i fossila bränslen

[ÅK 8] kolets kretslopp - kolväten i fossila bränslen

emmaemma_01
Medlem

Registrerad: 2016-06-01

[ÅK 8] kolets kretslopp - kolväten i fossila bränslen

Hej!

Jag har fått en uppgift som går ut på att skriva om kolets kretslopp utifrån ett kolväte som finns i något fossilt bränsle (man får välja vilket själv). Jag har försökt att leta på internet osv om vilket kolväte jag skall välja, men vet inte vad jag skall söka på eftersom jag inte riktigt vet vad jag letar efter...

Min fråga är:

- kan ni komma på något kolväte som man kan finna i något typ av fossilt bränsle, isåfall gärna något som man lätt kan diskutera och fundera kring.

eller..

- vet ni någon bra länk där jag kan få idéer eller någon lista på olika kolväten

Tacksam för svar smile

Mvh Emma

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [ÅK 8] kolets kretslopp - kolväten i fossila bränslen

Tja, vill du ha ett enkelt kolväte som är ett viktigt bränsle så skulle jag välja metan (CH4). Det utgör merparten av naturgas som är ett mycket viktigt fossilt bränsle i världen.

Kemiteknolog och metallurg

emmaemma_01
Medlem

Förlåt, nu glömde jag ju skriva en sak.

Ungefär så här står det som info om vad man skall göra för de olika nivåerna:

-om man satsar på E-nivå, välj metan
-om man satsar på C-nivå, välj bensen
-om man satsar på A-nivå, sök reda på något annat kolväte som finns i något fossilt bränsle, till exempel något av kolvätena i fotogen som används som flygplansbränsle.

Sen står det även att valet av kolvätet inte garanterat ger en viss nivå men att det ger större möjlighet att visa speciella begrepp.

Jag vill gärna satsa på A-nivån, sen är det ju inte säkert att det går vägen, men jag vill försöka.

Hittade ett kolväte som kallas naftalen, men kunde knappt hitta någon fakta om den.
Blev bara allmänt nyfiken på vad den används till, vet du?

Teraeagle
Medlem

Wikipedia skrev:

Naftalen är ett viktigt utgångsmaterial för framställning av en rad kemiska föreningar, som används för tillverkning av tjärfärgämnen, ftaleinfärgämnen (eosin) och konstgjord indigo. Genom hydrering bildas de två tekniskt viktiga produkterna dekalin och tetralin.

Naftalen är mycket giftigt för vattenorganismer och kan orsaka långvarig skada på vattenliv. Ämnet användes förr till tillverkning av malkulor.

Om du har bestämt dig för fotogen så kan du förslagsvis skriva om dodekan (12 kolatomer). På engelska Wikipedia hittar du dessutom en reaktionsformel för dess förbränning och hur mycket energi som frigörs (fotogen på engelska heter kerosene).

Om jag inte minns fel så krävs det speciella raffinaderier och vissa egenskaper hos råoljorna för att man ska få producera flygfotogen. Det kanske kan vara något att skriva om, men det är lite oklart ifall det är relevant om ni bara ska skriva om kolets kretslopp. Vad ska ni titta på egentligen?

emmaemma_01
Medlem

wow, tack så jätte mycket!! big_smile

Vi skall liksom förklara förbränning (precis som du skrev), skriva kortfattat om cellandning & fotosyntes (liksom sammanhanget till kolvätet man valt) samt vart kolvätet försvinner sedan, men vi skall även resonera kring miljösynpunkten, vad som är bra och dåligt osv

Teraeagle
Medlem

Kör hårt!

emmaemma_01
Medlem

haha!! tack!

• Forum