Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE] Kemi, beräkna värmekapacitet
- Fenómeno
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-11-24
- Inlägg: 6
[KE] Kemi, beräkna värmekapacitet
Hej!
Har kemi redovisning imorgon och behöver veta hur mycket energi som skapas/frigörs vid den exoterma reaktionen där 20gram kalciumklorid blandas med 50ml vatten.
Väldigt tacksam för svar!
Tråd flyttad från Om Pluggakuten.se till Kemi av statement. /moderator
- Eelluuxx
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-03-01
- Inlägg: 1125
Re: [KE] Kemi, beräkna värmekapacitet
Ställ upp och balansera reaktionen. Hur mycket energi frigörs per mol i reaktionen? Hur många mol kalciumklorid har du?
- Fenómeno
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-11-24
- Inlägg: 6
Re: [KE] Kemi, beräkna värmekapacitet
Eelluuxx skrev:
Ställ upp och balansera reaktionen. Hur mycket energi frigörs per mol i reaktionen? Hur många mol kalciumklorid har du?
Såhär?:
0,18CaCl2 + 2,78H2O <-->
CaCl
111,1mol/g
20gram
n=0,18mol
H2O
18mol/g
50ml/gram
n=2,78
kan man inte använda sig av:
q=c*m*deltaT ...där förändringen i temperatur blev 32
q=4,18*70*32
q=9363,2J ungefär 9,4kJ
?
Senast redigerat av Fenómeno (2016-05-31 09:32)
- Teraeagle
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2014-12-09
- Inlägg: 2346
Re: [KE] Kemi, beräkna värmekapacitet
Jo, så kan du också göra. Du utelämnade dock helt infon om temperaturökning i frågan och därför är det svårt att veta på förhand vad som är bäst att göra. @EElluuxx metod fungerar i det generella fallet men kräver lite mer beräkningar. Tänk på att alltid skriva ut all info du har så det blir lättare att ge hjälp.
Kemiteknolog och metallurg
