Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Titreringskurvelaboration

[KE 2/B]Titreringskurvelaboration

Greger101
Medlem

Registrerad: 2015-08-25

[KE 2/B]Titreringskurvelaboration

Hej. Suttit 12 timmar nu med denna laborationen och är fortfarande väldigt konfunderad.

Har sett andra trådar med samma labb men det gör mig inte mycket klokare.

Uppgiften: "Efter försöket ska du rita en graf som visar pH som en funktion av volym natriumhydroxidlösning.
I grafen ska du avläsa ekvivalenspunkten och sedan beräkna syrans
koncentration med tre värdesiffror. Du kan hämta flera andra värden ur grafen och använda
värdena för beräkningar. Ledtrådar till fler beräkningar som du kan göra och hur de ska utföras
kan du finna i din lärobok. "

Vi titrerade en stark syra (en webblaboration där laborationen redan är inspelad), nämligen Saltsyra, HCl.

20 ml, ca 0,1 mol/dm3 HCl.

Får en fin graf med ekvivalenspunkten omkring 17,5 vid pH 7.

Mitt problem kommer när jag ska räkna ut syrans koncentration. För det första är den redan given, vilket fått mig att grubbla flertalet timmar på vilken koncentration de faktiskt menar.

Med utgångspunkt i det så har jag då fått fram följande:

HCl           NaOH     H2O     NaCl
V(början)    0,020        0             0         0       dm3
n(början)    x               0                                mol
C(början)     y              0                                mol/dm3
V(jämvikt)    0,020       0,0175                        dm3
C(jämvikt)    0,0875      0,1                             mol/dm3
n(jämvikt)    0,00175     0,00175                     mol

Uträkningarna:
n(jämvikt),NaOH = C(NaOH)*V(NaOH) =0,00175 mol

C, HCl = n(HCl)/V(HCl)= 0,00175 mol/0,020 dm3 = 0,0875 mol/dm3

Är koncentrationen för HCl jämvikt rätt uträknad? Eller ska jag dividera med totalvolymen, eller kanske (V(HCl))-(V(NaOH))?

Tacksam för hjälp.

MVH

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [KE 2/B]Titreringskurvelaboration

V*C är antalet mol syra. Det ändras inte för att du häller i NaOH, så V ska vara startvolymen.

Greger101
Medlem

Okej. Tack för svar. Ser det rätt ut i övrigt? När jag kollar på andra trådar om samma laboration så verkar de få väldigt olika svar och mer krångliga uträkningar, vilket gör mig osäker på om jag förstått rätt.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du borde ha koncentrationen för NaOH angiven med betydligt bättre noggrannhet. För att kunna ange koncentrationen för HCl med tre värdesiffror borde koncentrationen av NaOH vara 0,100 åtminstone. Ditt svar verkar rimligt. Du vill ha reda på koncentrationen för syran från början, alltså skall du använda ursprungsvolymen (Om du vill räkna ut t ex koncentrationen av kloridjoner i den fördigtitrerade lösningen, skall du använda totalvolymen.) Från början har du fått angivet en ungefärlig koncentration av syran, men skall beräkna ett bättre värde. Ditt svar är av rätt storleksordning - hade du fått fram att koncnetrationen var 0,0216 när du vet att det borde vara ungefär 0,1 skulle du veta att något är fel, men nu är ditt svar lagom stort.

Det finns ingen anledning att prata om jämvikt i det här fallet. Hu verkar mena substansmängden NaOH vid ekvivalenspunkten = substansmängden saltsyra från början. Skriv det istället!

Vid ekvivalenspunkten finns det ingen volym som är 20 ml längre, efterosm man har hällt i NaOH-lösning i titrerkolven. Det som är intressant är att substansmänbden saltsyra från början = substansmängden NaOH vid ekv pkt.

Greger101
Medlem

Tack så mycket. Det klargjorde mycket. Och ja, NaOH är 0,100, mitt misstag att inte skriva ut.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Titreringskurvelaboration

Sidfot