Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]magnetism, kraft på en jon

[FY 2/B]magnetism, kraft på en jon

hunk123
Medlem

Registrerad: 2015-10-22

[FY 2/B]magnetism, kraft på en jon

En elektromagnet används för att styra negativa joner och bara låta de med en specifik massa passera genom en smal spaltöppning. Magneten ska böja jonstrålen i en kvartscirkel med radien 50 cm.
Vid ett experiment accelererades en negativ jon med en spänning på 3,0 kV.

Vilken magnetisk flödestäthet måste magneten ha för att dessa molekyler med massan 277 u ska följa cirkelbanan genom magneten och komma genom spaltöppningen?

Tänkte använda mig av Qvb=mv^2/r men vi har ju varken farten eller Q,  hur skall detta göras? Har räknat om massan till Kg på joner. Tack på förhand.  smile

Senast redigerat av hunk123 (2016-05-30 15:29)

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [FY 2/B]magnetism, kraft på en jon

Den elektriska potentialen hos jonen innan den accelererats beror på spänningen endast på spänningen och dess laddning. Den potentialen har omvandlats till rörelseenergi när du kommer in genom spaltöppningen. Sätter du rörelseenergin lika med den elektriska potentialen får du ett uttryck för v.

hunk123
Medlem

haraldfreij skrev:

Den elektriska potentialen hos jonen innan den accelererats beror på spänningen endast på spänningen och dess laddning. Den potentialen har omvandlats till rörelseenergi när du kommer in genom spaltöppningen. Sätter du rörelseenergin lika med den elektriska potentialen får du ett uttryck för v.

u=E/Q där Q är elementarladdningen. Detta blir: 3000 V= E/Q.  jag får att E blir = 4,8 * 10^-24. Detta sätter jag lika med MV^2/2.  Var det så du tänkte?

hunk123
Medlem

Har jag tänkt fel?

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]magnetism, kraft på en jon

Sidfot