Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] kärnfysik

super22
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

[FY 1/A] kärnfysik

Hej alla! Jag har två frågor som hag behöver hjälp med i fysik kärnfysik. Jag vet att i båda frågor ska man använda halveringstid. Men jag vet inte hur ska man lösa den. Det finns ingen exempel eller uppgifter som de.

fråga 1:
Radioaktiv kryptongas 81Kr används vid lungundersökning. Kryptongasen sänder ut gammastrålning. Halveringstid är 31s. En patient andas in luft som innehåller 6,0x10^9 st radioaktiv kryptonatomer. Patienten håller andan i 20s. Man kan nu få en bild av lungorna tack vara gammastrålningen från luften i lungorna.

a) hur många radioaktiv kryptonatomer finns kvar i lungorna efter 20s?

b) Hur många gammakvanta sändas ut från kryptogasen under de 20s?

b) Varje utsänt gammakvanten har energi 3,9x10^-14 J. Vi räknar med att 75% av energi absorberas i kroppen. Hur stor stråldos får en patient med massa 70Kg under den tid gasen är i lungorna?

Fråga 2:
Vi säger att du jobbar i en strålmiljö där det läcker för mycket alfastrålning. Du väger 80 kg och tar upp energi 2mJ alfastrålning per dag. Hur många dager kan du jobba under ett år innan du kommer upp i den maximala ekvivalentdosen för en arbetsplats som är 20 mSv/ år. Räkna med 5 arbetsdagar/vecka.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 1/A] kärnfysik

Antalet atomer efter tiden t är 1/2^(t/T) av startvärdet.

Zainab mmm
Medlem

Registrerad: 2016-04-03

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

super22
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

d

Sidfot