Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] Uppställning av ekvation om kylarvätska

Peter Eriksson
Medlem

Registrerad: 2016-05-26

[MA 2/B] Uppställning av ekvation om kylarvätska

Hej jag sitter fast på en fråga här i min mattebok

Det handlar om att ställa upp en ekvation

Frågan lyder

En bilägare har i sitt kylarsystem kylvätska som består av en del glykol och två delar vatten. Blandningen ger frysskydd ned till -18 men bilägaren vill ha frysskydd ner till -27 Då ska kylvätskan bestå av två delar glykos och tre deloar vatten. Kylsystemet rymmer 7.5 liter. Hur mycket glykol skall tillsättas om.

all kylvätska tappas ur och glykol tillsätts den urtappade vätskan. Av den nu erhållna volymen fylls 7.5 liter på och återstoden sparas?

Mitt försök som antagligen är tok fel är X=0.07 (x+4.95)
Mitt försök innan dess är 0.33x + 0.66y= 7.5
0.33x+x+7.5= 0.40x + 0.6y

Jag har problem med att ställa upp aningens mer avancerade ekvationer fortfarande men är rätt bra på att lösa andra och roten ur ekvationer. Så är mest detta jag har kvar att lära mig

All hjälp uppskattas enormt

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [MA 2/B] Uppställning av ekvation om kylarvätska

Du tappar ur 7.5 liter vätska, varav 2.5 liter är glykol och 5 liter är vatten. Du vill tillsätta så pass mycket glykol att förhållandet mellan dem inte blir 1:2 utan 2:3. Härifrån kan du gå vidare utan ekvationer. Om tre delar vatten är fem liter, hur mycket är då en del? Vad är då två delar? Och så drar vi bort de 2.5 liter glykol som redan finns för att ta reda på hur mycket vi ska tillsätta.

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [MA 2/B] Uppställning av ekvation om kylarvätska

Sent tillägg men om du vill använda en ekvation:

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Sidfot