Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Skatt i kommunistisk stat

Denrosagrodan
Medlem

Registrerad: 2015-02-07

Skatt i kommunistisk stat

Hej!

Hur ser man på skatt i en kommunistisk stat?

Jag vet att målet är att allt ska ägas gemensamt men innebär det att man ska betala mycket eller lite i skatt? Som jag förstår det vill man att man ska betala mycket skatt på förmögenheter, men hur ska inkomstskatten se ut? Vill man att de rika ska ha en hög skatt?

Citat från: http://www.kommunisterna.org/politik

För att ta pengarna där de finns kräver Kommunistiska Partiet:
  + Riv upp skattesänkningarna för de rika.
  + Höj skatten på vinster, kapital, förmögenheter och höga inkomster.
  + Avskaffa rut- och rot-avdragen – stoppa bidragen till överklassen.

Senast redigerat av Denrosagrodan (2016-05-23 18:03)

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

Re: Skatt i kommunistisk stat

Jag skulle säga att det är en viss skillnad mellan ett parti som förespråkar kommunism i ett västerländskt land som Sverige, och ett reelt kommunistiskt system i verkligheten. Ett rakt svar jag har inte på frågan, för att egentligen jämnföra en kommunistisk stat måste man förstå att kommunism kan föras på olika sätt. Tex, Nordkorea och Vietnam. Progressiv skatt eller platt skatt är det första som kommer till minnet, hur mycket du än jobbar ska vi ha lika mycket, dvs att staten kan fördela allt jämnlikt. Andelen tror jag är väldigt hög, då kommunistiska stater ser makt som ett sätt att driva ett land hand i hand med kommunismen. ( Ju mer folk betalar skatt - desto mer får staten in - desto mer kontroll/makt kan de ha) Kommunisterna.org's förslag på skatter ser ut och vara i linje med de kommunistiska styrena överlag.

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

Sidfot