Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Avogadros konstant / Matteproblem!

[KE 1/A]Avogadros konstant / Matteproblem!

Stajl
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

[KE 1/A]Avogadros konstant / Matteproblem!

Hej!

Har lite problem med matten/miniräknaren inom Kemin när man pratar om Avogadros konstant.

Ex. på problem:

90000g x 6,022 x 10^23/mol =
Hur skriver man in detta på en miniräknare? Hur ska man tänka? Tips ?

2.5mol x 6,022 x 10^23 =
Hur skriver man in detta på en miniräknare? Hur ska man tänka? Tips ?

5.0 x 10^27  /  6,022 x 10^23/mol =
Hur delar man detta på en miniräknare? Hur ska man tänka? Finns det några tips ?

Nu är det så att jag har svaren på frågorna, det är inte det som är det intressanta, utan mer hur utförandet av uträkningen går till, det går ju inte å slå in så många nollor på miniräknaren (räknar på datorn och mobilen) men man kanske inte behöver slå in dom alls ?

Uppskattar verkligen svar och hjälp! smile

Senast redigerat av Stajl (2016-05-23 13:02)

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [KE 1/A]Avogadros konstant / Matteproblem!

Om du inte har en miniräknare som kan hantera 10^n-notation (typ att du kan skriva 6,022e23) så kan du helt enkelt strunta i det och lägga till det på slutet, så länge du bara har multiplikation och division att ta hand om. Då är det ju bara att lägga på 10^23 eller 10^-23 (beroende på om det står i täljare eller nämnare) på svaret. Har du flera tiopotenser att ta hand om så vet du att
LaTeX ekvation
t.ex.
LaTeX ekvation

Senast redigerat av haraldfreij (2016-05-23 13:12)

Stajl
Medlem

Såklart, va korkad man är ibland.. Det borde jag ha räknat ut! Tack för ett bra tips!

Men den tredje uppgiften, hur gör man när man ska räkna ut den då ?
5.0 x 10^27  /  6,022 x 10^23/mol =

Där är det ju skillnad på upphöjningen i de båda talen!

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Det är precis den uppgiften jag gjorde i mitt exempel (förutom att jag struntade i enheten) smile

Stajl
Medlem

Herregud... Att jag missa det! tongue

Tack så hjärtligt Harald! Du har varit till stor hjälp för mig!
Ha en bra dag!

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

För övrigt är det inte särskilt snyggt att skriva 5.0 x 10^27  /  6,022 x 10^23/mol

som du gjort för hur ska den oinvigde fårstå om du menar (5.0 x 10^27)  /  (6,022 x 10^23/mol )

eller (5.0 x 10^27 /  6,022 x 10^23) / mol  dvs vilket av bråkstrecken är "huvud-bråkstreck"

(det syns tydligast om du använder raka bråkstreck och låter huvudbråkstrecket vara längre)
då slipper du använda parenteser för att markera detta.

För övrigt är LaTeX ekvation Avagadros konstat = (6,022 x 10^23 st /mol ) = (6,022 x 10^26 st /kmol )

den senare enheten utläses stycken per kilomol av ämnet och är en substansmängd som motsvaras

av (x kg av ämnet) där  1 kg är massenheten i SI, medan mol är en rest från cgs (centimeter-gram-sekund)

och föregångare till MKSA (meter-kilogram-sekund_Ampere) som föregick SI-systemet som har 7 st
grundenheter

1 mol är lika mycket i gram av ett ämne som atom-, molekyl- eller formel-vikten anger
1 kmol  är lika mycket i kg av ett ämne som atom-, molekyl- eller formel-vikten anger

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Avogadros konstant / Matteproblem!

Sidfot