Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Ställa upp hypoteser

LestrangeGirl
Medlem

Registrerad: 2012-09-01

[HSM] Ställa upp hypoteser

Hej! Jag är lite osäker på vilka hypoteser jag ska ställa upp för följande fall:

"Klumpfot är en medfödd missbildning av ena eller bägge fötterna. Orsaken är okänd och man finner vid undersökning en kombination av felaktiga inställningar av fotens ben i relation till varandra. Man misstänker att pojkar är vanligare bland dem som har klumpfot. Vid ett sjukhus noterade man att av 17 nyfödda barn med diagnosen klumpfot så var 13 pojkar. Låt p beteckna andelen pojkar bland dem med klumpfot. Ställ upp lämpliga hypoteser för att undersöka om data stöder misstanken."

Jag började med att beräkna p genom att ta 13/17 vilket blev ca 0,765. I och med att de vill troliggöra att andelen pojkar som får klumpfot är större så är det detta H1 bör bevisa om H0 förkastas. Då funderade jag på om man kan ställa upp följande hypoteser:

H0: p ≤ 0,765
H1: p > 0,765

Men jag är väldigt osäker då jag tenderar att förvirra mig själv väldigt mycket när det gäller hypoteser. Hjälp hade verkligen uppskattats!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Ställa upp hypoteser

H0 är att p=0,5.  Om H0 vore sann, hur stor är då sannolikheten för 13 (eller fler) pojkar av 17? Det är det du ska räkna ut. Om den sannolikheten är tillräckligt liten kan du förkasta H0.

Sidfot