Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C]Lokala och globala extrempunkter

dani163
Medlem

Registrerad: 2014-12-31

[MA 3/C]Lokala och globala extrempunkter

Beräkna lokala och globala extrempunkter för funktionen

LaTeX ekvation LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Hur gör jag nu då? Låt säga att jag ska få fram lokala och globala extrempunkterna utan en grafräknare? Jag kan inte få fram LaTeX ekvation utan en räknare?

dani163
Medlem

Registrerad: 2014-12-31

Re: [MA 3/C]Lokala och globala extrempunkter

Facit :
Lokal minimipunkt
LaTeX ekvation

Lokala maximipunkter LaTeX ekvation och LaTeX ekvation,

Lokal och global minimipunkt LaTeX ekvation, global maximipunkt LaTeX ekvation

Senast redigerat av dani163 (2016-05-20 19:58)

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [MA 3/C]Lokala och globala extrempunkter

dani163 skrev:

Beräkna lokala och globala extrempunkter för funktionen

LaTeX ekvation

...

LaTeX ekvation

Hur gör jag nu då? Låt säga att jag ska få fram lokala och globala extrempunkterna utan en grafräknare? Jag kan inte få fram LaTeX ekvation utan en räknare?

Du behöver ingen grafräknare.  Du har hittat två lokala extrempunkter.  De kan vara min- eller max-punkter; för att veta vilket måste man ta till en teckentabell eller kolla på andraderivatan.  För att avgöra var de globala min och maxpunkterna ligger måste du också kolla på ändpunkterna -2 och 4, det kan ju hända att funktionen når sitt största/minsta värde där utan att derivatan är noll.

Du behöver inte slå in  LaTeX ekvation  på räknaren, det går bra att låta det stå som en rot.  Räknaren ger dig bara ett närmevärde i alla fall, talet är ju irrationellt så det går inte skriva på nåt annat sätt.

Sidfot