Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Vad är en syrakatalyserad kondensation?

[KE 1/A] Vad är en syrakatalyserad kondensation?

Liko
Medlem

Registrerad: 2015-12-13

[KE 1/A] Vad är en syrakatalyserad kondensation?

Jag hittar inte mycket information om vad en syrakatalyserad kondensation är. Det används för att framställa Bisfenol A (BPA) av fenol och aceton. Reaktionsformeln ser ut såhär: http://i.imgur.com/P9x1DWo.png

Jag vet ju vad en kondensation är, och jag fattar att vattnet "försvinner" i en kondensation. Och den positiva vätejonen tillkommer på grund av syran som blandas med fenol och aceton? Jag förstår inte riktigt den delen med "syrakatalyserad" och vätejonen. Jag behöver ingen jätte detaljerad beskrivning men något övergripande om vart vätejonen kommer ifrån och vad "syrakatalys" är för någonting.

Tack i förhand
/Lukas

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 1/A] Vad är en syrakatalyserad kondensation?

Det hela blir mer självklart ifall man känner till reaktionsmekanismen bakom reaktionen, dvs hur ämnena faktiskt reagerar med varandra och i vilka steg (formeln beskriver bara vad man utgår ifrån och vad resultatet blir, inte vägen dit).

Reaktionsmekanismer kan vara svåra att förutspå, men i det här fallet skulle jag tippa att H+ från en syra binder till den dubbelbundna syreatomen så att den bara får en enkelbindning till kolatomen den från början var dubbelbunden till. Det gör att molekylen blir positivt laddad och kolatomen "i mitten" väldigt reaktiv, vilket gör att den kan reagera med fenolmolekylerna. I slutet av reaktionen "lossnar" vätejonen igen, vilket betyder att den har underlättat för reaktionen men inte förbrukats (dvs har agerat som en katalysator).

Ett annat exempel på en syrakatalyserad kondensationsreaktion är esterbildning. Här kan du se en typisk reaktionsmekanism för den typen av reaktion:

http://chemwiki.ucdavis.edu/@api/deki/f … revision=1

Senast redigerat av Teraeagle (2016-05-20 11:20)

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Vad är en syrakatalyserad kondensation?

Sidfot