Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7-9]Ekosystem i rymden

Katthatt
Medlem

Registrerad: 2015-04-29

[ÅK 7-9]Ekosystem i rymden

Hej!
Vi har fått en uppgift som går ut på att man ska skicka upp en bemannad farkost i rymden. Det får max vara 200 personer ombord samtidigt och farkosten ska färdas i 6000 år. Helt enkelt behöver man skapa ett ekosystem i farkosten. Jag har en ungefärlig grund till det hela. Gravitation finns i farkosten. Min fråga till er är hur får man in fysikens alla delar i uppgiften det vill säga materia, elektricitet, värme och väder, rymdfart, krafter, tryck, magnetism, akustik, optik, energi, atom- och kärnfysik, elektronik och astronomi. Det vore även kul om vi generellt kan spåna idéer om uppdraget.

olba12
Medlem

Registrerad: 2011-04-17

Re: [ÅK 7-9]Ekosystem i rymden

Katthatt skrev:

Hej!
Vi har fått en uppgift som går ut på att man ska skicka upp en bemannad farkost i rymden. Det får max vara 200 personer ombord samtidigt och farkosten ska färdas i 6000 år. Helt enkelt behöver man skapa ett ekosystem i farkosten. Jag har en ungefärlig grund till det hela. Gravitation finns i farkosten. Min fråga till er är hur får man in fysikens alla delar i uppgiften det vill säga materia, elektricitet, värme och väder, rymdfart, krafter, tryck, magnetism, akustik, optik, energi, atom- och kärnfysik, elektronik och astronomi. Det vore även kul om vi generellt kan spåna idéer om uppdraget.

Se filmen "the martian", den lär svara på en del av dina frågor.

Katthatt
Medlem

Registrerad: 2015-04-29

Re: [ÅK 7-9]Ekosystem i rymden

Tack, någon mer som vet något? smile

Sidfot