Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Volymberäkningar

[KE 2/B] Volymberäkningar

Ignoramus
Medlem

Registrerad: 2016-04-14

[KE 2/B] Volymberäkningar

Då man laddar ett enskilt protein på en mini-gel brukar det räcka med 5 μg för att bandet efter infärgning ska bli tydligt. Är det däremot ett sammansatt proteinprov är det lämpligt att istället ladda på 25 μg för att alla band ska bli tydligt framträdande efter infärgning. Prov som ska laddas på gelen är:

• BSA (bovin serum albumin) 1 mg/ml
• Lysozym 1 mg/ml
• Kloroplaster (Ct), orenade (oCT) samt renade (rCT)
• Serum från mus 5 mg/ml
• Proteinstandard

För att proverna ska få en högre densitet än kör-bufferten och för att kunna se migrationen av proven i gelen under körningen, ska det till varje prov tillsättas ”Lane Marker”.
Lane Marker (5X) innehåller 0,3 M Tris-HCl, 5 % SDS, 50 % glycerol, 100 mM DTT samt rosa pigment. Proteinstandardens proteiner är ”inmärkta” med färg vilket gör att vi kan se bandens separation vid elektroforesen.

• Beräkna volymerna av de olika komponenterna (totalvolym 25 μl). Blanda era prov till gel 1 enligt tabellen nedan (jag kan/vet ej hur man gör en tabell här så jag tar ett exempel).

Ex:

BSA: ? μl   
Lane Marker:    5 μl
Dest vatten: ? µl
Vtot: 25 µl 

Jag har försökt att lösa dessa sorters uppgifter med hjälp av volymprocent (v/v) men jag vet inte om jag är helt ute och cyklar.
Hjälp uppskattas.

Senast redigerat av Ignoramus (2016-05-18 23:44)

SvanteR
Medlem

Registrerad: 2015-09-24

Re: [KE 2/B] Volymberäkningar

Du ska ha totalt 5 µg BSA i din färdiga blandning. Du har en lösning med BSA som innehåller 1 mg/ml. Hur stor volym ska du ta av den för att den volymen ska innehålla 5 µg BSA?

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Volymberäkningar

Sidfot