Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[KE 2/B] namnege eterar

Noor 24
Medlem

Registrerad: 2016-05-14

[KE 2/B] namnege eterar

Hej, ska lösa en uppgift och den säger namnge eter
CH3-O-CH2-CH3

CH3-O-CH2-CH3: metyletyleter

jag tror jag hade tänkte rätt fast på facit står det etylmetyleter och jag förstår inte varför, hoppas jag att nån kan hjälpa mig

Senast redigerat av Noor 24 (2016-05-18 21:40)

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: [KE 2/B] namnege eterar

Jag skulle vilja påstå att båda namnen fungerar utmärkt. Detta av tre skäl:

1. Inget av namnen kan orsaka något som helst missförstånd. Det är klart vad man menar oavsett om man säger metyletyleter eller etylmetyleter.

2. Båda namnen är lika enkla att förstå; inget av dem är mer komplicerat än det andra.

3. Båda namnen är mycket vanligt förekommande, även om metyletyleter verkar vara vanligast. "Ethyl methyl ether" ger ~85 000 träffar på google, medan "methyl ethyl ether" ger ~315 000 träffar. Båda anges som alternativa namn i wikpediaartikeln om den här etern (som för övrigt kallas metoxietan enligt IUPAC:s formella namngivningsregler).

Senast redigerat av oggih (2016-05-18 22:24)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Noor 24
Medlem

Registrerad: 2016-05-14

oggih skrev:

Jag skulle vilja påstå att båda namnen fungerar utmärkt. Detta av tre skäl:

1. Inget av namnen kan orsaka något som helst missförstånd. Det är klart vad man menar oavsett om man säger metyletyleter eller etylmetyleter.

2. Båda namnen är lika enkla att förstå; inget av dem är mer komplicerat än det andra.

3. Båda namnen är mycket vanligt förekommande, även om metyletyleter verkar vara vanligast. "Ethyl methyl ether" ger ~85 000 träffar på google, medan "methyl ethyl ether" ger ~315 000 träffar. Båda anges som alternativa namn i wikpediaartikeln om den här etern (som för övrigt kallas metoxietan enligt IUPAC:s formella namngivningsregler).

tack för svaret, men när man ritar strukturformel för de måste man skilja vilka som  är vilka eller det spellar ingen roll?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Alla tre namnen är för exakt samma molekyl, så det går inte att skilja dem åt.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Exempelvis kan man rita strukturformeln så här:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Ethylmethylether_Structural_Formulae.png/400px-Ethylmethylether_Structural_Formulae.png

Namnen "metyletyleter", "etylmetyleter" och "metoxietan" motsvarar exakt samma förening.

Senast redigerat av oggih (2016-05-19 00:47)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Sidfot