Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] funktion för ström i lampa

[FY 2/B] funktion för ström i lampa

blinden
Medlem

Registrerad: 2016-05-11

[FY 2/B] funktion för ström i lampa

Teckna en funktion som beskriver hur strömmen genom en lampa varierar när man
kopplar den till ett vanligt vägguttag. Lampan har resistansen 880 Ω när den blivit varm.

U=RI
I=230/880=0.261A

Det är väl strömmen genom lampan då den är varm, men en funktion för hur strömmen förändras? läste på wikipedia om temperaturkoefficient som jag antar skulle kunna påverka resistansen i lampan, men behöver rätt mycket mer info då, bla längd, area och material.
vad missar jag som får strömmen att variera?

Everfade
Medlem

Registrerad: 2016-05-18

Re: [FY 2/B] funktion för ström i lampa

blinden skrev:

Teckna en funktion som beskriver hur strömmen genom en lampa varierar när man
kopplar den till ett vanligt vägguttag. Lampan har resistansen 880 Ω när den blivit varm.

U=RI
I=230/880=0.261A

Det är väl strömmen genom lampan då den är varm, men en funktion för hur strömmen förändras? läste på wikipedia om temperaturkoefficient som jag antar skulle kunna påverka resistansen i lampan, men behöver rätt mycket mer info då, bla längd, area och material.
vad missar jag som får strömmen att variera?

Om jag inte har fel här så antar jag att det dom är ute efter är att du ska utnyttja faktumet att nätspänningen från ett vägguttag är växelspänning och inte likspänning. https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelsp%C3%A4nning

Spänningen i ett vägguttag har värdet 230V men varierar mellan -325V och 325V i en sinusvåg. (Egentligen har denna tre faser som tillsammans bildar 230V när man adderar ihop deras spänningar.) Med detta borde du kunna sätta upp en sinusfunktion för hur strömmen varierar, där du får strömmens högsta/lägsta styrka som din amplitud. Tänk även på att ett vägguttag har frekvensen 50Hz, då borde det vara möjligt att ställa upp en funktion för strömmen.

blinden
Medlem

Registrerad: 2016-05-11

ok, tack Everfade!
så här blev det(om nån ser att det är fel så SÄG TILL):

Först tecknar jag sinusfunktionen för växelspänningen i vägguttaget

y(t)=Vtopp sin(2pi x f x t)

I våra vägguttag är spänningstoppen 325V (230 är effektivvärdet) och frekvensen är 50hz.
Ström beror på spänning med sambandet

I(U)=U/R

så en sammansatt funktion blir

I boll U(t)=325sin(2pi50t)/880

där vi från en godtycklig tid (t) kan få ut hur mycket ström som passerar genom lampan.

Everfade
Medlem

Registrerad: 2016-05-18

blinden skrev:

ok, tack Everfade!
så här blev det(om nån ser att det är fel så SÄG TILL):

Först tecknar jag sinusfunktionen för växelspänningen i vägguttaget

y(t)=Vtopp sin(2pi x f x t)

I våra vägguttag är spänningstoppen 325V (230 är effektivvärdet) och frekvensen är 50hz.
Ström beror på spänning med sambandet

I(U)=U/R

så en sammansatt funktion blir

I boll U(t)=325sin(2pi50t)/880

där vi från en godtycklig tid (t) kan få ut hur mycket ström som passerar genom lampan.

Det ser korrekt ut, tänk dock på att det är I(t) = 325sin(2pi50t)/880 då det är strömmen du räknar ut med den här funktionen och inte spänningen.
Lättaste sättet att kolla är genom att sätta ut alla enheter, så:

? = V*sin(2pi*Hz*s)/Ohm, det vi kan se här är att vi får enheten A som här beror av tiden, alltså I(t).

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] funktion för ström i lampa

Sidfot