Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] bindningsenergi

[KE 1/A] bindningsenergi

bubblegum
Medlem

Registrerad: 2011-05-13

[KE 1/A] bindningsenergi

jag har fått i uppgift att förklara begreppet bindningsenergi.

För att förklara detta har jag tagit en formel som exempel

2 H2  +  O2  →  2 H2O

Jag har sedan adderat den totala bindningsenergin och vänster led, och jämfört denna med den totala bindningsenergin i höger led.
Jag har fått fram att det totalt krävs 1370 kJ för att bryta bindningarna i vänster led, och 1856 kJ i höger led. Därefter har jag dragit slutsatsen att reaktionen är exoterm, eftersom bindningsenergin i högre led har ett högre värde än bindningsenergin i vänster led. Det har alltså blivit energi "över" som avges till omgivningen.
Är detta rätt sätt att tänka?

skoterraggare
Medlem

Registrerad: 2010-11-16

Re: [KE 1/A] bindningsenergi

Man brukar räkna entalpiskillnaden som deltaH (produkterna) - Delta H (reaktanterna), vad får du för tecken?

Vad kan du dra för slutsats av det, krävs det energi eller frigörs energi?
Vad är en exoterm reaktion?

bubblegum
Medlem

Registrerad: 2011-05-13

skoterraggare skrev:

Man brukar räkna entalpiskillnaden som deltaH (produkterna) - Delta H (reaktanterna), vad får du för tecken?

Vad kan du dra för slutsats av det, krävs det energi eller frigörs energi?
Vad är en exoterm reaktion?

i en exoterm reaktion så frigörs energi? det blir ett överskott som gör att reaktionen kan fortsätta "spontant", som en kedjereaktion. När man räknar ut entalpiskillnaden så ska värdet vara negativt.

Betyder det att reaktionen som jag skrivit inte alls är exoterm, utan endoterm? för jag ser ju att med de värden jag fått fram, så bli entalpiskillnaden inte negativ, utan positiv...

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du har rätt i att reaktionen är exoterm. Ju starkare bindningar det finns i en molekyl, desto mindre kemisk energi (entalpi) kan man få ut från den. Vatten är "avgaserna" som bildas när väte brinner i syre.

Delta H är mindre än 0 när det är en exoterm reaktion.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] bindningsenergi

Sidfot