Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[KE 1/A] Koncentration

OjGårJagNatur
Medlem

Registrerad: 2016-01-26

[KE 1/A] Koncentration

I ett kärl blandas 0,75 dm^3 lösning av natriumklorid, NaCl, med koncentrationen 0,45 mol/dm^3 och 1,5 dm^3 lösning av magnesiumklorid,MgCl2, med koncentrationen 0,45mol/dm^3. Beräkna kloridjonkoncentrationen i lösningen.

Förstår inte hur man ska göra har provat att räkna ut mol, n, för båda ämnen och sedan adderat ihop det och adderat ihop volymerna och räknat ut koncentrationen på följande sätt c=n/v men får inte rätt svar...

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 1/A] Koncentration

Tog du hänsyn till att varje mol MgCl2 ger upphov till två mol Cl-?

Kemiteknolog och metallurg

OjGårJagNatur
Medlem

Ja, men jag fick fel då också. Jag räknade då med att det blev 3 mol Cl- eftersom även NaCl har en kloridjon.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Du vet att det finns totalt 0,75*0,45+2*1,5*0,45 mol kloridjoner och att den totala volymen är 0,75+1,5 dm3. För att beräkna koncentrationen så måste du dela substansmängden med volymen, dvs formeln c=n/V. Om du har gjort på det sättet och inte har räknat fel någonstans så är ditt svar rätt.

Kemiteknolog och metallurg

OjGårJagNatur
Medlem

Det var så jag gjorde, tack smile

Sidfot