Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] RL-krets med parallellkopplad resistans.

[HSF] RL-krets med parallellkopplad resistans.

Everfade
Medlem

Registrerad: 2016-05-18

[HSF] RL-krets med parallellkopplad resistans.

Hej! Jag har stött på ett problem med en uppgift som gäller en RL-krets. Uppgiften består av en likspänningskälla E som är direkt kopplad till en brytare, därefter förgrenar sig kretsen i två. I ena grenen har vi en spole och en resistans (RL) och i den andra grenen endast en resistans (R). Kretsen ser ut som följer: http://imgur.com/PsbqffJ

Givna data är:
E = 5V, L = 1H, RL = 10ohm, R = 1500ohm.

Vi har sedan fått uppgift om att beräkna olika saker beroende på olika tidstillstånd, där det första är att brytaren varit inkopplad under en lång tid och att den sedan bryts vid t=0

Härefter har jag 9 deluppgifter av vilka jag lyckats lösa 5.
a)IL = 0,5A       (IL = E/RL)
b)IR = ?
c)IL vid t=0 = 0,5A
d)IR vid t=0 = 0,5A
e)Spänningen UR över R direkt efter t=0 = 750V     (1500ohm*0,5A)
f)Spänningen UB över brytaren direkt efter t=0 = 755V     (1500*0,5 + 5)
g)Tidskonstanten T = ? Försökte med L/R men detta gav fel svar.
h)Storleken på spänningen UR vid tiden T = ? (Behöver T för detta)
i)Spänningen UB över brytaren vid tiden T = ? (Behöver ännu en gång T för detta)

Så de uppgifter jag strular med just nu är framförallt b) och g). Funderade på om man behövde ta fram spänningen över R innan kretsen bryts? Oavsett vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Senast redigerat av Everfade (2016-05-18 15:57)

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Re: [HSF] RL-krets med parallellkopplad resistans.

Om IR det är strömmen genom R så ger Ohms lag precis som i a-uppgiften att IR=E/R om switchen har varit sluten länge.

på g-uppgiften, tänk då på vad du sätter in för värde på resistansen i formeln L/R. Vilken resistans känner strömmen av?

Everfade
Medlem

KaptenKrok skrev:

Om IR det är strömmen genom R så ger Ohms lag precis som i a-uppgiften att IR=E/R om switchen har varit sluten länge.

på g-uppgiften, tänk då på vad du sätter in för värde på resistansen i formeln L/R. Vilken resistans känner strömmen av?

Jag tycker precis som du att vi borde få IR = E/R men jag får fel när jag svarar 5/1500 ~ 3,3mA..

Strömmen känner väl av båda resistanserna då de tekniskt sätt hamnar i en seriekoppling om jag inte har fel? Vilket borde leda till 1/(1500+10) ~ 0,66ms vilket även det verkar bli fel..

Är det såhär det faktiskt ska göras? Kanske missförstod vad du menade exakt.

Edit - Bör tillföras att jag testat med lite olika kombinationer på båda men inte lyckas få rätt svar oavsett, testat med L/(RL+R), L/(RL), L/(R), även resistansen om man räknar dom som parallellkopplade vilket även det ger fel svar.

Senast redigerat av Everfade (2016-05-18 16:29)

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Då är det något i problemformuleringen som saknas eller så är det fel i facit. Så vad säger facit att värdena ska bli?

Everfade
Medlem

Facit säger dessvärre ingenting då det är digitalt och automatiskt rättat.. ska maila kursansvarig för att se till att få ett svar på det här, tack för hjälpen oavsett!

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] RL-krets med parallellkopplad resistans.

Sidfot