Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Historiebruk- Willy Brandt tackar USA

Helpmoi
Medlem

Registrerad: 2016-05-18

Historiebruk- Willy Brandt tackar USA

Det här är min uppgift. Frågan är: Varför väljer Willy Brandt att tacka USA på detta sätt? Hur såg relationen ut mellan USA och Tyskland på denna tid?

Willy Brandt var Västtysklands förbundskansler 1969-1974. Nedanstående tal höll Brandt i USA den 5:e juli 1972, tjugofem år efter offentliggörandet av Marshallplanen.

Vi tackar Amerika

”Historien ger oss inte ofta anledning att tala om lyckliga händelser. Men här på denna plats för 25 år sedan inträffade en händelse som med rätta kan kallas för en av de mer lyckosamma detta århundrade, ett århundrade som inte så väldigt ofta har upplyst av förnuftets ljus.
Vi har samlats här vid denna ceremoni för att fira att George Marshall som för 25 år sedan presenterade den plan som kom att bli ett av de mest formidabla och mest lyckade initiativen av USA. Jag har ingen rätt att tala för något annat än mitt eget land, men jag vet, och jag vill att det amerikanska folket ska veta: att vår tacksamhet, européernas tacksamhet, fortfarande är stark. Vad vi kan ge i gengäld är vår växande förmåga att vara en partner till USA och dessutom, förutom att hantera våra egna angelägenheter, att ta vår del av ansvaret för den övriga världen.
För att gå tillbaka till början: om lycka är ett begrepp människan uppfattar som ett viktigt mål, har det i vår epok allt för ofta hamnat i skugga. Vår tid har varit en koncentration av mörker och olycka, mer bitterhet och mer lidande än nationer någonsin tidigare har dragit över sig själva. Mot denna bakgrund framstår den handling vi firar här i dag som briljant.”

Sidfot