Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 8] Sannolikhet

FruktSallad369
Medlem

Registrerad: 2016-05-17

[ÅK 8] Sannolikhet

När Lucas cyklar till skolan passerar han två trafikljus. Sannolikheten att minst ett av dem visar rött är 70% och 80%. Hur stor är sannolikheten att minst ett av dem visar grönt på vägen till skolan?

Jag ritade ett träddiagram. Med dem första grenarna 7/10 och 3/10. De andra grenarna skrev jag som 8/10 och 2/10. Sedan adderade jag alla möjliga med minst ett rött sannolikhet, men jag fick fel svar.

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [ÅK 8] Sannolikhet

Hej. Det här är en konstig beskrivning. Sannolikheten att minst ett av dem visar rött kan inte ha två värden. Menar du sannolikheten att vardera ljus visar rött är 70% respektive 80%?

Hur stor är sannolikheten att minst ett av dem visar grönt på vägen till skolan?

Tänk på att detta är komplementhändelsen till att båda ljusen visar rött. Det är ju 100% chans att du får någon form av kombination av rött och grönt. Alla som inte innehåller två röda (grön-röd, röd-grön och grön-grön) tillfredsställer villkoret att minst ett ska vara grönt. Om du drar bort chansen för två röda så får du chansen för minst ett grönt.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

Hej!!
Välkommen till Pluggakuten!!

http://www.ladda-upp.se/bilder/zhuwazeuhcdf/

Hoppas detta hjälper, lycka till och återkom om du har några funderingar!!

Senast redigerat av ali135 (2016-05-17 18:54)

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

FruktSallad369
Medlem

Registrerad: 2016-05-17

sannolikheten för första ljuset är 70% och trafikljus två har sannolikheten 80%. Jag kom nyss på vad jag gjorde för fel när jag läste vad du sa, jag hade räknat sannolikheten för att det blir ett rött ljus istället för grönt.

Samma som innan gjorde jag ett trädiagran fast denna gången räkna jag med att det var minst en grön.

Jag gjorde såhär:
3/10 x 2/10 = 6/100
3/10 x 8/10 = 24/100
7/10 x 2/10 = 14/100

6/100 + 24/100 + 14/100 = 44/100 = 44%

jag tittadepå facit i min matte bok och det var rätt.

Tack så mycket för hjälpen motorväg!!!

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Varsågod smile om du vill prova att använda komplementhändelser kan du beräkna det ännu snabbare.

Chansen att båda är röda=0.7*0.8=0.56

Chansen att minst en inte är röd (och därmed grön)=1-0.56=0.44

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Sidfot