Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Största o minsta värdet av A(sinx)^2 + B(cosx)^2

C Fatsug
Medlem

Registrerad: 2012-02-25

[HSM] Största o minsta värdet av A(sinx)^2 + B(cosx)^2

A och B är konstanter. Jag har försökt att skriva om det till den enklare funktionen LaTeX ekvation men utan framgång. Har även skrivat om sinus i cosinus-termer och fått det =LaTeX ekvation

Här ser man ju att funktionen är störst eller minst beroende på om B-A är negativt eller positivt. Samma resonemang gäller förstås för funktionens minsta värde.

Facit säger: " max(A,B) resp. min(A,B) ". Förstår dock inte vad som menas med det svaret.

Går det att skriva om uttrycket på ett sätt som ger ett entydigt svar på frågan? Hur skulle ni ha gjort?

Senast redigerat av C Fatsug (2016-05-15 15:18)

Scirik
Medlem

Registrerad: 2014-11-30

Re: [HSM] Största o minsta värdet av A(sinx)^2 + B(cosx)^2

Du har alltså funktionen LaTeX ekvation. Om B > A så är f som störst då LaTeX ekvation:

LaTeX ekvation

och som minst då LaTeX ekvation:

LaTeX ekvation

För B < A gäller det omvända. max(A,B) avser det tal av A och B som är störst och min(A,B) det som är minst.

C Fatsug
Medlem

Registrerad: 2012-02-25

Re: [HSM] Största o minsta värdet av A(sinx)^2 + B(cosx)^2

Tack Scirik!

Sidfot