Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Att skilja på naturligt/onaturligt producerat ämne

[KE 2/B] Att skilja på naturligt/onaturligt producerat ämne

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

[KE 2/B] Att skilja på naturligt/onaturligt producerat ämne

Hej! Vilken metod skall man använda för att skilja på ett naturligt och ett onaturligt producerat ämne? (analytisk kemi)

Det kan vara vad som helst som droger,mat etc.

Senast redigerat av Faabz (2016-05-15 14:59)

Jag har inga drömmar, endast mål.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B] Att skilja på naturligt/onaturligt producerat ämne

Omöjligt - det går att framställa helt naturidentiska ämnen (men det kan vara förfärligt dyrt ibland)

Faabz
Medlem

Smaragdalena skrev:

Omöjligt - det går att framställa helt naturidentiska ämnen (men det kan vara förfärligt dyrt ibland)

Om man skulle ha två produkter som ser likadana som man inte vågar testa, men man vet att en av dem är onaturlig och den andra är naturlig hur gör man då?

Frågan är just specificerad på droger, men en av analysmetoderna man lär sig borde väl fungera?

Faabz
Medlem

Hittade svaret!

Smaragdalena
Medlem

Det vore intressant att veta vilket svar du har hittat.

Faabz
Medlem

Smaragdalena skrev:

Det vore intressant att veta vilket svar du har hittat.

Masspektrometri smile

Smaragdalena
Medlem

På vilket sätt visar masspektroskopi om ämnet är naturligt eller artificiellt?

Faabz
Medlem

Smaragdalena skrev:

På vilket sätt visar masspektroskopi om ämnet är naturligt eller artificiellt?

Är väldigt trött men vill svara på din fråga så jag kopierar bara det jag skrev

"När molekylerna bestrålas med snabba elektroner i jonisationskammaren brister kolkedjan i en del av molekylerna, där det finns svaga bindningar. Molekylbitarna är därför typiska för just det ämne som man undersöker. Masspektrometrisk undersökning kan ge viktiga upplysningar om de grupper och bindningar som ingår i en molekyl."

Smaragdalena
Medlem

Men hur kan det visa om ett ämne är naturligt eller artificiellt?

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Som smaragdalena sa så är citronsyra från naturen och citronsyra "artificiellt framställd" identiska. Det går inte att säga "AHA! Denna är framställd i naturen!" (om du inte av en slump tittar på en citron just då).

Senast redigerat av Woozah (2016-05-17 08:03)

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Om ämnet är 100 % rent är det, som flera redan har påpekat, i princip omöjligt att avgöra hur det har producerats. (Teoretiskt sett skulle man kanske kunna kolla isotopsammansättningen i ämnet och, om man har tur, få någon ledtråd, men jag har ingen aning om detta någonsin fungerar i praktiken.)

Om ämnet däremot innehåller detekterbara föroreningar kan man få rätt bra ledtrådar.

Ett konstlat exempel som mycket väl kan vara helt orealistiskt i praktiken, men som förhoppningsvis ändå illustrerar min poäng någorlunda väl:

Vanillin är ett aromämne som kan utvinnas från vaniljblommor och som har följande struktur:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Vanillin2.svg/100px-Vanillin2.svg.png

Anta att du stöter på en mystisk kemist på stan som vill sälja dig en burk vanillin. Anta att hon påstår att vanillinet kommer från äkta vaniljblommor, men att du misstänker att hon är en skojare och att vanillinet i själva verket har tillverkats på labb enligt den här metoden:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Synthesis_vanillin_4.svg/600px-Synthesis_vanillin_4.svg.png
(Vanillin är förening nummer 4).

Du kör lite analyser (kanske hplc+ms eller något med nmr) och kollar vad burken innehåller.
Är provet helt rent kan vi inte dra någon slutsats, men hittar vi följande förorening:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/Glucovanillin.svg/270px-Glucovanillin.svg.png
som är typisk för vaniljblommor (hur realistiskt det är att den skulle följa med i det färdiga vanillinet vet jag inte) så talar det till tillverkarens fördel, eftersom syntesen ovan knappast kan leda till att en sockermolekyl kopplas ihop med vanillinet (men visst, är kemisten riktigt lömsk kan hon förstås ha blandat i denns förorening själv i efterhand). Ännu säkrare hade vi kunnat vara om vi hittade en komplex blandning av orenheter där proportionerna stämmer bra med vad man får om man analyserar vanillin som man helt säkert vet är äkta (då hade det varit mycket svårt för kemisten att fuska sig till resultatet).

Hittar man däremot spår av detta i provet:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/Vanilmandelic_acid.svg/200px-Vanilmandelic_acid.svg.png
som är förening 2 i den artificiella syntesen ovan, så skulle det kunna tala mot kemisten (förutsatt att detta ämne inte finns naturligt i vaniljblommor).

Senast redigerat av oggih (2016-05-17 15:32)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Att skilja på naturligt/onaturligt producerat ämne

Sidfot