Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Hjälp med beskrivning av Hawkingstrålning

[FY 1/A] Hjälp med beskrivning av Hawkingstrålning

Mr Not Einstein
Medlem

Registrerad: 2015-09-02

[FY 1/A] Hjälp med beskrivning av Hawkingstrålning

Hej!

Jag håller på med ett arbete om Hawking och skall förklara vad Hawkingstrålning är. Jag har gjort en förklaring men vet inte om jag fattat allt rätt (kanske är helt ute och cyklar) och vill kolla om någon kan rätta om om jag har fel.

Det är inte renskrivet ännu så ursäkta ev. konstiga meningsuppbyggnader etc...

Tack på förhand! big_smile

Här nedan lyder min förklaring:

...vad den här hypotesen menar är att svarta hål hela tiden blir mindre och mindre. Och det beror inte på att något strålar ut från det svarta hålet i sig, det är ju omöjligt i och med att gravitationskraften är oändligt stark efter händelsehorisonten. Utan det beror på att något med negativ massa dras in i singulariteten. Vad kommer då denna negativa massa från?
Hypotesen bygger på att det hela tiden, överallt i Universum framträder subatomära partiklar som finns i en extremt kort stund innan dem lika snabbt kollapsar i varandra och försvinner igen. Det handlar om partiklar och antipartiklar, se bild till höger (https://www.ualberta.ca/~pogosyan/teach … e29-05.jpg).
Eftersom dessa partiklar framträder överallt så kan dem även framträda vid händelsehorisonten till ett svart hål. Och då menar Hawking att den positiva partikeln har energi nog att undkomma den kraftiga gravitationen och rör sig därför från horisonten. Och det är denna positiva partikel som är Hawkingstrålning.
Den negativa partikeln som nu separerats från sin positiva hälft kommer istället att kollidera med singulariten, och i och med att partikeln har negativ massa, kommer den också att minska massan hos det svarta hålet. Slutligen menar man att även svarta hål så småningom kommer att ”dunsta” bort på grund av dessa händelser. Se bild nedan för en komplett uppfattning av hur det kan gå till vid händelsehorisonten (http://minerva.union.edu/diiorios/physi … iation.jpg).

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Hjälp med beskrivning av Hawkingstrålning

Sidfot