Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSF] res monster maze

moorgan1337
Medlem

Registrerad: 2016-05-14

[HSF] res monster maze

Hej, jag har lite problem med att lösa en uppgift som handlar om att hitta rätt väg i en krets och räkna ut strömmen som går genom en särskild resistor. Jag har lagt upp en bild (
http://imgur.com/lfVhuIX) över figuren till problemet där jag ritat ut vägen jag tror strömmen kommer ta. Batterierna är ideala och har en emf på 10 V och alla resistorer har en resistans på 4 Ohm.

Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska räkna ut strömmen efter resistorerna. Jag vet att ström=spänning/resistans.

Jag tänker att man kan börja med att räkna ut spänningen från batterierna man "går igenom", vilket är totalt 4E = 4*10=40 V.

Sen vet jag inte om den första resistorn man kommer till är parallellkopplad med resistorn som ligger utanför loopen (den man man kommer till om man skulle fortsätta rakt fram istället för att svänga upp). De två resistorer som kommer sedan tänker jag är parallellkopplade med varandra så att man räknar ut resistansen i dem genom R*R/R+R, alltså 2 Ohm i detta fall. Sedan kommer den sista resistorn som man ska räkna hur stor strömmen är genom vilken jag antar är seriekopplad med resistorerna innan. Det är lite svårt att förklara hur jag tänkt men jag hoppas att någon förstår och kan ge mig lite tips!

Sidfot