Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B]Funktioner

TB16
Medlem

Registrerad: 2014-11-05

[MA 2/B]Funktioner

Jag förstår mig inte riktigt på funktionen f(x). Om arean y är en funktion av längden x så bör väl alltid y öka så länge x ökar? I f(x) så sjunker y (arean) efter derivatans nollställe, vilket jag tolkar som att arean blir mindre efter en viss längd :S Hur är det möjligt?

http://i67.tinypic.com/wa10yh.jpg

Senast redigerat av TB16 (2016-05-14 11:24)

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [MA 2/B]Funktioner

Du tolkar grafen rätt. Hundgårdens omkrets är konstant, 40m.  Rektangels sidor kan då variera från en kvadrat där varje sida är 10m, till en väldigt långsmal rektangel där långsidan är (nästan) 20m, då blir arean väldigt liten.  Med "hundgårdens längd" x menar de en av rektanglens sidor (vilken spelar ingen roll). Ställ gärna upp arean uttryckt i x så ser du hur det funkar.

TB16
Medlem

Registrerad: 2014-11-05

roland.nilsson skrev:

Du tolkar grafen rätt. Hundgårdens omkrets är konstant, 40m.  Rektangels sidor kan då variera från en kvadrat där varje sida är 10m, till en väldigt långsmal rektangel där långsidan är (nästan) 20m, då blir arean väldigt liten.  Med "hundgårdens längd" x menar de en av rektanglens sidor (vilken spelar ingen roll). Ställ gärna upp arean uttryckt i x så ser du hur det funkar.

Ja då hänger jag med smile Så att vid derivatans nollställe så har vi den maximala arean då som är kvadratformad smile Med sidan 10 m smile

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Rätt.

Sidfot