Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Pendel

Naturvetenskap98
Medlem

Registrerad: 2015-01-01

[FY 2/B] Pendel

1.daniel funderar på om hans arm har samma svängningstid som en stav. han mäter tiden för tio svängningar och får tiderna 15,4s 15,5s 15,2s armen är 70 cm från axelleden till knogarna på den knutna handen.

a) vilken svängningstid har daniels arm? (löst denna)

b) Vilken periodtid skulle en 70 cm lång stav ha om den hängdes upp i sin ena ände?
hur gör jag här?

Jag tänkte så här, att jag använder formeln för matematisk pendel och sedan sätter in l=0,7 och g=9,82. Jag beräknar sedan T och då får jag 1,67.... s. Men enligt facit ska svaret vara 1,37 s. Vad gör jag för fel?

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [FY 2/B] Pendel

En matematisk pendel har all vikt längst ut (kula i snöre), men en stav har vikten jämt fördelad. Jag gissar att du har sett en formel för en sådan pendel också? Annars är den som för en matematisk pendel, fast med 2/3 av längden.

Naturvetenskap98
Medlem

Registrerad: 2015-01-01

Re: [FY 2/B] Pendel

Så det är alltså den fysikaliska pendeln som jag ska använda i det här fallet?

Sidfot