Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Färre söker fysik än teknisk fysik, varför?

tigerlovesrupert
Medlem

Registrerad: 2012-01-31

Färre söker fysik än teknisk fysik, varför?

varför så få sökande till fysik/kemi/matte -program
medan fysik/kemi/matte -ingenjör har betydligt fler sökande, högre antagningspoäng?

Tråd flyttad från Fysik till Universitet/högskola av statement. /moderator

glasklartsåklart
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

Re: Färre söker fysik än teknisk fysik, varför?

förmodligen för att civilingenjörer är mer "kända" på arbetsmarknaden. Min pojkvän läser fysikkandidatprogram och när det varit olika företag på skolan så har många företag frågat vad de pluggar och när de sagt fysik så har första svaret varit typ "aha, civilingenjör eller? " så tror det kan vara så många tänker. Men min pojkvän läser många kurser ihop med y-linjen. så ingen större skillnad. tror fysikkandidatprogramen går lite djupare i fysiken.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Bredare och bättre arbetsmarknad? Högre lön? Kan finnas mycket som påverkar.

Kemiteknolog och metallurg

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Bättre framtidsutsikter överlag. När jag sökte jobb efter min utbildning stötte jag inte en enda gång på en arbetsgivare som skrev att de sökte någon med en gedigen kunskap inom fysik. Någon skrev matematikprogrammet som lämplig bakgrund, men generellt söker _alla_ teknikföretag ingenjörer (och förstås ekonomer, HR-folk etc men bortsett från dem). En examen i fysik är helt enkelt inte attraktiv på arbetsmarknaden.

Nu läste ju jag till ingenjör och tittade följaktligen främst på företag där ingenjörer jobbar, men även när man bara scannade internet efter jobb fanns där ingen som sökte fysiker. Man måste nog nischa sina sökfält väldigt mycket för att hitta den typen av tjänster.

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Men om man går teknisk fysik (civilingenjör) och väljer en master inom fysik, så borde det väl inte vara så hemskt stora skillnader mellan denna person och en annan person som läst ett fysikprogram på 5 år (förmodligen 3 år och sedan en master).

Sidfot