Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] kvot av polynomer

muaz
Medlem

Registrerad: 2014-10-11

[MA 4/D] kvot av polynomer

hej jag har fastnat på den här uppgiften

Bestäm kvoten då polynomet x^3+x^2+18 divideras med x+3

så har tänkte jag, jag multiplicerade nämnaren och täljaren med konjugatet x-3 och fick svaret x^4+x^3+18x-3x^3-3x^2-54/x^2-9 dvs x^4-2x^3-3x^2+18x-54/x^2-9 sedan kan jag inte fortsätta

tack på förhand!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [MA 4/D] kvot av polynomer

Svaret ska vara ett andragradspolynom x^2+ax+b sådant att det gånger x+3 blir det givna tredjegradspolynomet. Man ser direkt vad b måste vara, att få fram a kräver lite mer arbete.

muaz
Medlem

Registrerad: 2014-10-11

men varför går det inte ifall man multiplicerar både nämnaren och täljaren med konjugatet x-3?

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Bråket du får då är väl inget enklare än det du började med, så varför förlänga med konjugatet?

Enklast är nog det som Henrik E skriver, eller polynomdivision.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Sidfot