Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Vad har tyngdkraften med detta att göra?

[FY 1/A] Vad har tyngdkraften med detta att göra?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[FY 1/A] Vad har tyngdkraften med detta att göra?

Hej! Här är frågan "två små kulor som väger vardera 29mg laddas upp så att de vardera får laddningen 2,5nC. Därefter placeras kulorna i ett smalt rör av glas. Den ena kulan svävar då fritt i luften en bit över den andra. Bestäm avståndet mellan kulorna.

Jag vet att jag ska använda Columbus lag här, men enligt facit så är den elektriska repulsionen på den svävande kulan lika stor som kulans tyngd och jag ska räkna med den. VARFÖR gör jag det? Är inte tyngdkraften helt oberoende av deras laddningar och deras förmåga att repellera/attrahera varandra m.h.a krafter?

Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2016-05-08 18:26)

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: [FY 1/A] Vad har tyngdkraften med detta att göra?

Den övre kulan påverkas dels av tyngdkraften och dels av den repellerande kraften från den undre kulan. I jämvikt är avståndet sådant att dessa krafter är lika men med motsatt riktning.

Senast redigerat av sthlmkille (2016-05-08 18:33)

AbelTesfayeXOXO
Medlem

sthlmkille skrev:

Den övre kulan påverkas dels av tyngdkraften och dels av den repellerande kraften från den undre kulan. I jämvikt är avståndet sådant att dessa krafter är lika men med motsatt riktning.

Fast varför är den repellerande kraften lika med kulans tyngd? Det är det jag inte fattar

bokslukaren
Medlem

Registrerad: 2008-11-05

AbelTesfayeXOXO skrev:

sthlmkille skrev:

Fast varför är den repellerande kraften lika med kulans tyngd? Det är det jag inte fattar

För att kulan ska sväva måste det vara en lika stor kraft uppåt som neråt. Kraften neråt är kulans tyngdkraft. Kraften som gör att kulan inte faller neråt utan håller kulan i jämvikt är den repellerande kraften mellan de två kulorna. Den är riktad uppåt och kan bestämmas med coulombs lag.

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Vad händer om krafterna är olika? Vad blir jämvikten?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

bokslukaren skrev:

AbelTesfayeXOXO skrev:

sthlmkille skrev:

För att kulan ska sväva måste det vara en lika stor kraft uppåt som neråt. Kraften neråt är kulans tyngdkraft. Kraften som gör att kulan inte faller neråt utan håller kulan i jämvikt är den repellerande kraften mellan de två kulorna. Den är riktad uppåt och kan bestämmas med coulombs lag.

Kanske en dum fråga men, hur kan den sväva utan att kraften uppåt är större än tyngdkraften?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Aha nu fattar jag, eftersom att den övre kulan repelleras med en kraft så måste tyngdkraften vara samma som den kraften för att kulan ska "sväva och vara stilla" där

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Vad har tyngdkraften med detta att göra?

Sidfot