Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

god eller ond?

99armo
Medlem

Registrerad: 2014-11-13

god eller ond?

Föds vi goda eller onda? Finns det något som är "god" eller "ond"? jag tycker att vi inte föds som någon av dem utan föds egoistisk och självcentrerad . Vad tror ni?

Tråd flyttad av moderator från Svenska till Övrig humaniora. /Russell

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

Re: god eller ond?

Hej, välkommen till pluggakuten!

Jag tror inte att någon föds "ond"... däremot kan man ha anlag för psykisk sjukdom och liknande.

Det är omgivningen och förebilder som formar en och det huvudsakliga ansvaret ligger hos föräldrarna.
Detta gäller allt. Val av förskola och skola, val av fördelning mellan arbetstid och tid hemma, vilken typ av leksaker, vänner och tv-program barnet utsätts för.

Jag tycker att vi födds neutrala och utifrån uppfostran och alla beslut, blir vi antingen goda eller onda. Sen om man är "god", får man inte vara det överdrivet, jag menar att man inte ska acceptera att bli slagen och nedtrampas. Blir man slagen ska man inte strunta i det, man ska vända sig till farbror blå eller reda upp det själv. Dock ska man inte vara den som börjar "fighten". Självförsvar är alltså tillåtet, men inte attack.
Helst ska man väl "slåss" med munnen, med argument aldrig med personangrepp.

Förresten, är detta en uppgift eller bara funderingar?

Hoppas detta var till hjälp, lycka till!

Senast redigerat av ali135 (2016-05-08 20:02)

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

Tror att diskussionen mer berör filosofi än svenska i detta fallet, till ämnet.

Vi påverkas otroligt mycket, av precis allt. Jag brukar ställa mig frågan vad är ont kontra gott, vad är fel kontra rätt. Här spelar etik och moral stor roll, dvs hur man ska vara och hur vi tillämpar detta hur vi ska vara. Vad är det som säger att dräpa en människa är fel/ont, men att hjälpa människor i nöd är rätt/gott? Allt beror egentligen på åt vilken riktigt vi vill rikta diskussionen.

Kolla genom följande tråd http://www.familjeliv.se/forum/thread/5 … -i-grunden (Ser ut som om ali135 redan hunnit göra det smile) )

Diskussionen som finns på länken är en bra grund för en fortsatt diskussion, kolla genom den och försök och avgränsa frågan!

Lycka till!

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

Staring
Medlem

Registrerad: 2016-03-09

Jag tror att alla föds till ingenting men att man sedan väljer vad man vill vara på grund av olika saker. Sedan tror jag också att om alla kunde välja något permanent så hade de valt att vara god snarare än ond. (no shit)

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

Staring skrev:

Jag tror att alla föds till ingenting men att man sedan väljer vad man vill vara på grund av olika saker. Sedan tror jag också att om alla kunde välja något permanent så hade de valt att vara god snarare än ond. (no shit)

Då blir frågan snarare vad är det som utmärker en god/ond personlighet och vad det egentligen innebär.

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

Sidfot