Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Statistik del i C-uppsats.

Starkh
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

[HSM]Statistik del i C-uppsats.

Hej, Jag och min kompis sitter med slutklämmen på vår C-uppsats och vi blev ombedda att på vår undersökning göra ett signifikanstest. Då det var 2 år sedan vi gick igenom detta så har vi helt enkelt glömt bort hur detta funkar.

Exempel på vår undersökning:

If the sponsor would have been a company of which you had a bad experience from before, to what degree would that have affected your choice to watch the event?                               

1    2    3    4    5    6    Totalt       Medelvärde
TV    28    18    33    10    14    0    103          2,65
Live    21    24    7    29    17    5    103          3,11

Handledarens kommentar "gör signifikanstest för att visa om medeltalen skiljer sig åt på ett statistiskt säkerställ vis (z-test borde funka). Endast då kan ni dra slutsatser av data".

EDIT: jag har försökt att få det att se bättre ut i exemplet men tyvärr inte lyckats

Senast redigerat av Starkh (2016-05-08 15:04)

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: [HSM]Statistik del i C-uppsats.

Givet att förutsättningarna för ett z-test av skillnaden i medelvärde mellan två obereoende stickprov antas uppfyllda är teststatistikan

LaTeX ekvation

där

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

etc.

Starkh
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

Re: [HSM]Statistik del i C-uppsats.

Tackar! detta hjälpte verkligen!

Sidfot