Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Ljus

Sluskyslusk
Medlem

Registrerad: 2015-04-07

[FY 2/B] Ljus

Hej!
Jag skulle behöva hjälp med nedanstående. Är ute lite i sista minuten och jag håller på att läsa igenom den teoretiska biten. Hade varit tacksamt om någon kan vägleda mig med en start på formler och ekvationen.

Christine lyser med en laser vinkelrätt mot ett gitter. Laserljusets våglängd är 633 nm.
Bestäm det minimala och maximala antalet linjer/mm, avrundat till heltal, som gittret måste
ha för att Christine ska få exakt 5 röda fläckar på väggen bakom gittret.

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [FY 2/B] Ljus

Maxima uppstår för
LaTeX ekvation
vilket kan skrivas som
LaTeX ekvation
där d är spaltbredden. Om du ska få fem prickar måste det finnas en prick mitt framför gittret och två på varje sida (men inte tre). Om väggen är oändligt lång begränsas antalet prickar av att sinus ju inte kan bli större än 1. Alltså är ditt krav

LaTeX ekvation

Det kan du räkna om till ett intervall för d (spaltbredd), som du sen får räkna om till ett intervall för antalet spalter per millimeter.

Sluskyslusk
Medlem

haraldfreij skrev:

Maxima uppstår för
LaTeX ekvation
vilket kan skrivas som
LaTeX ekvation
där d är spaltbredden. Om du ska få fem prickar måste det finnas en prick mitt framför gittret och två på varje sida (men inte tre). Om väggen är oändligt lång begränsas antalet prickar av att sinus ju inte kan bli större än 1. Alltså är ditt krav

LaTeX ekvation

Det kan du räkna om till ett intervall för d (spaltbredd), som du sen får räkna om till ett intervall för antalet spalter per millimeter.

Så här långt har jag också kommit förutom intervalldelen, där blir det förvirrat. Hur räknar man om det till ett intervall? Du får gärna förklara mer.

Sluskyslusk
Medlem

haraldfreij skrev:

Maxima uppstår för
LaTeX ekvation
vilket kan skrivas som
LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Har verkligen fastnat på just den biten smile

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Observera att samma formel LaTeX ekvation kan användas
i olika sammanhang med olika betydelse på de ingågna storheterna.
Formeln brukar gå under namnet Gitterformeln och då är LaTeX ekvation inte spalt-bredden
utan (genomsnittlig) avståndet  mellan två närliggande ritsor i gittret.
Vanliga skolgitter har ca 600 ritsor/mm och då gäller LaTeX ekvation
eller uttryckt i SI-enheten meter (m)  LaTeX ekvation
Våglängder i det synliga ljuset ligger i intervallet LaTeX ekvation nm där LaTeX ekvation
Här var LaTeX ekvation våglängd  (i luft) för den röda linjen i HeNe-lasern.

LaTeX ekvation  kan efter multiplikatiom med LaTeX ekvation skrivas som
LaTeX ekvation där vänster olikhet ger LaTeX ekvation  och höger LaTeX ekvation
Observera också att "antalet linjer/mm"LaTeX ekvation  där LaTeX ekvation ska anges i mm och inte i m som är SI-enhet.
Så vi kan också skriva LaTeX ekvation  och  LaTeX ekvation

Sidfot