Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF]Bp-filter och jw räkning

[HSF]Bp-filter och jw räkning

Rodbeh
Medlem

Registrerad: 2016-04-22

[HSF]Bp-filter och jw räkning

http://i.stack.imgur.com/b9Haw.gif

Betrakta C och L + r (där r är spolens inre resistans) som en spänningsdelare för växelspänning. Kvoten mellan UUT och UIN brukar kallas för överföringsfunktion. Använd jω-metoden för att ställa upp denna.

Siffervärden:

C = 1 [μF]
L = 2,2 [mH]
r = 1,7 [Ω]
f = 4000 [Hz]
UIN = 2,6 [V]

Beräkna
a) Vilket belopp har utspänningen vid den aktuella frekvensen?

b)    Beräkna fasvinkeln (med tecken) mellan UUT och UIN vid den aktuella frekvensen.

c)    Spänningsdelaren är ett filter. Vilken resonansfrekvens har filtret f0 = ? [Hz].
d)    Vilket Q-värde har filtret vid resonansfrekvensen Q = ? [ggr]. ( Q = XL/r )

Jag har försökt räkna fram utspänningen genom att räkna fram Xc och Xl, och sedan använda spänningdelningsformeln: Uin * (Xl+r)/(Xc+Xl+r)

Men jag får inte rätt när jag knappar in svaret i systemet jag använder mig av. Kan någon snäll själ hjälpa mig och inse vart jag gjort fel?

Tack!

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Re: [HSF]Bp-filter och jw räkning

Du kan inte bara sätta in reaktanserna som impedanser i din formel för spänningedelning (vilket det vekar som du gör). Använd istället de fullständiga komplexa impedanserna och beräkna sedan belopp och fas på överföringefunktionen.

Senast redigerat av KaptenKrok (2016-05-06 15:30)

Tindra
Medlem

Registrerad: 2016-04-29

Hej KaptenKrok!

Jag har fått:

LaTeX ekvation

och

LaTeX ekvation

Därefter har jag satt in de i spänningsdelningsformeln enligt:

LaTeX ekvation

beräknar jag beloppet av LaTeX ekvation får jag LaTeX ekvation

vilket inte stämmer. Du menar då att jag inte kan göra enligt det jag gjort ovan?

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Jo så kan man göra. Jag trodde dock att Xc och XL var reaktanserna (imaginärdelarna av impedanserna, som då alltså i sig är reella). Hur som helst så ska ditt Xc då vara -j39.78874 (med minustecken).

Senast redigerat av KaptenKrok (2016-05-06 15:57)

Tindra
Medlem

Registrerad: 2016-04-29

Men gud!! Jag måste ha vart blind! typiskt att ett sådant tecken miss lett till att jag suttit i 2 timmar och funderat över vad jag gjort fel!
Ja ja, tack i alla fall för att du påpekade det! smile

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF]Bp-filter och jw räkning

Sidfot