Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] rotation

heymel
Medlem

Registrerad: 2010-12-28

[HSM] rotation

Bestäm matrisen för rotation 90 grader kring vektorn 1,2,2.

jag har försökt normerat det, e1 och e2, för att sen ta kryssprodukten av dom för att få e3. Men det blir jättekonstigt.

jag tog
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation
.. pga då blir dom skalära (dvs = 0 hehe)
och dom ska ju ha längd 1 också.

men det blir jättekonstigt när jag kommer till kryssprodukten. Är det ngn som vill visa ?

LaTeX ekvation

och sen efter det här vet jag inte vad ja ska göra. rätt svar  är

Spoiler (Klicka för att visa):

1/9 gånger matrisen

1 -4  8
8 4 1
-4 7 4

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] rotation

Om LaTeX ekvation är en enhetsvektor så är LaTeX ekvation projektionen av LaTeX ekvationLaTeX ekvation-riktningen. Om n=(a,b,c) kan det skrivas
LaTeX ekvationLaTeX ekvation

Den mot LaTeX ekvationvinkelräta komponenten av LaTeX ekvation kan vridas 90 grader genom kryssning med LaTeX ekvation.
Den kryssningen kan också skrivas som en matrismultiplikation (enklare än ovanstående). Summan av dessa båda matriser är svaret.

Sidfot