Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Bioteknik (Gymnasiet)

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Bioteknik (Gymnasiet)

Hej! Jag undrar om det är mycket kemi i bioteknik kursen på gymnasiet och om det är det hur brukar kursen se ut gällande prov, lapprapporter etc?

Är inte något stort fan av kemi direkt, men det lät intressant med kriminalteknik.

Jag har inga drömmar, endast mål.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: Bioteknik (Gymnasiet)

Ja, det är i princip en fördjupningskurs i biokemi. Mycket laborativt arbete där man lär sig att arbeta sterilt. Exempel på moment i kursen är: odling och karakterisering av bakterier, DNA-analyser, bioprocessteknik (t ex framställning av etanol eller nedbrytning av laktos), mikroorganismer till miljövård m.m.

Senast redigerat av Teraeagle (2016-05-05 10:14)

Kemiteknolog och metallurg

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

Teraeagle skrev:

Ja, det är i princip en fördjupningskurs i biokemi. Mycket laborativt arbete där man lär sig att arbeta sterilt. Exempel på moment i kursen är: odling och karakterisering av bakterier, DNA-analyser, bioprocessteknik (t ex framställning av etanol eller nedbrytning av laktos), mikroorganismer till miljövård m.m.

Fan, borde inte tagit det... hmm

Senast redigerat av Faabz (2016-05-05 11:37)

Jag har inga drömmar, endast mål.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Vi läste en breddningskurs som var lite åt det hållet när jag gick på gymnasiet, och då fick vi sätta in en gen i bakterier som gjorde dem självlysande, och kontrollera om olika typer av fisk verkligen var rätt sort genom att kopiera upp en del av dess dna, klippa sönder det och sedan elektroforera. Vi gjorde även lite dataanalyser där vi räknade på hur nära släkt olika virusstammar var, sekvenserade en gen med hjälp av utrustning på LU, samt hälsade på på ett labb som utvecklade nya individanspassade behandlingsmetoder för bröstcancer. Väldigt kul kurs tongue

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Sidfot