Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Resonerar jag korrekt?

mattetjej
Medlem

Registrerad: 2014-02-04

[HSM] Resonerar jag korrekt?

Har jag tänkt rätt i min beräkning och teori? Har skrivit ner det i blyerts om jag mot förmodan skulle vara helt ute och cykla.
Men genom att ta den primitiva funktionen på U1 så får man "grundfunktionen" U(x,y) och denna ska överensstämma med U2(x,y) och detta bekräftar man genom att beräkna den partiella derivatan av U(x,y) map på y och sedan får samma resultat som U2(x,y)? Tänker jag tokigt? Tacksam för svar!
Sen undrar jag varför integrationskonstanten just är f(y), dvs y som beroende variabel?
Hade jag räknat på U2, hade det blivit z som beroende variabel?

http://i68.tinypic.com/2v3o6sp.jpg
http://i66.tinypic.com/2u8juoj.jpg

mattetjej
Medlem

Re: [HSM] Resonerar jag korrekt?

Någon?smile

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Det är rätt. Något enklare är att kolla om LaTeX ekvation som ska gälla för varje fält (P,Q) med potential.

mattetjej
Medlem

Henrik E skrev:

Det är rätt. Något enklare är att kolla om LaTeX ekvation som ska gälla för varje fält (P,Q) med potential.

Yes, men för att hitta potentialen måste man väl gå denna väg? smile

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Ja.

Sidfot