Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B]- Boll på glidbana

zozo98
Medlem

Registrerad: 2014-11-08

[FY 2/B]- Boll på glidbana

Hej! Jag fick till uppgift att undersöka hur stor andel av en bolls lägesenergi som övergår i rörelseenergi om den glider utför en glidbana(precis i den punkt där den lämnar den) i horisontell riktning. Till hjälp kan man använda sig av enmeterslinjal, glidbana och en boll. Hur ska man då med hjälp av dessa material utföra ett experiment och därmed få beräkningar som kan bestämma hur stor andel av bollens lägesenergi som övergår i rörelseenergi? Vilka faktorer är det därutöver som påverkar resultatet?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B]- Boll på glidbana

Rullar den eller glider den?

zozo98
Medlem

Registrerad: 2014-11-08

Ojj jag menade ett träblock* istället för en boll

Senast redigerat av zozo98 (2016-05-03 13:15)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Lägesenergin mgh vet du inte eftersom du inte har någon våg. Men om det bara vill veta ANDELEN som blir rörelseenergi försvinner massan ur (mv^2/2)/(mgh) . Men hastigheten v vet du inte heller, för du har ingen klocka. Du måste till exempel hitta på något sätt att förvandla tillbaka rörelseenergin till lägesenergi och det utan några förluster. Jag kommer inte på något sätt på direkten. Hjälp!

Sidfot